ZAREGISTROVAT   |  PŘIHLÁSIT   |
PROHLEDAT
Fórum
Rytiny, leptání, scrimshaw... Možnosti
Posláno:
Začátečník
Skupiny: Člen
Připojený: 6/16/2017
Příspěvky: 8
Lokace: Slovensko
Ale najskôr to skúsim s tým chloridom železnatym možno s tým soľným roztokom😀
RS
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 4/2/2011
Příspěvky: 350
Lokace: Brno
Ten solný roztok je spíš na logo viz třeba

.Ten chlorid na leptání čepelí, ideálně lehce nahřát ve vodní lázni, damašek jsem zkoušel ještě v kyselině chlorovodíkové. Ale začal bych s tím chloridem.
Pište mi prosím raději email než PM.
Posláno:
Začátečník
Skupiny: Člen
Připojený: 8/4/2015
Příspěvky: 16
Dobrý den,

Vám všem přeji. Po zkušenostech a eloborováním s různými metodami leptání jsem se rozhodl zveřejnit svou metodu, o které jsem dlouho přemýšlel. Pokud by to tu již vše bylo uvedeno a já bych se opakoval, prosím o smazání.Při leptání jsem se potýkal s těmito problémy: 1. okraje leptaného obrazce byly podleptané ( rozplizlé ) 2. na některých místech se krycí vrstva podleptala.
tyto problémy jsem, myslím, odstranil. Uvedu postup, jak provádím lept.


Čepel očistím smirkovým papírem zrnitosti 1200. Suchým ubrouskem čepel otřu. Nijak neodmašťuji. Na čepel položím kousek včelího!!! vosku. Čepel zespodu nahřeji mírně zapalovačem tak, aby se čepel nahřála a vosk se rozlil. Poté co vosk teče, tak nechám ( cca pod úhlem 45 stupňů vosk stéct pryč. Tím je vrstvička vosku tenká. Celá tato fáze je velice důležitá. Je nutné, aby vrstvička vosku byla tenká, zároveň je nutné, aby vosk dobře přilnul. Když jsem nanášel teplý vosk na studenou čepel, vosk dostatečně nepřilnul, pak se podleptal. Nahříváním čepele ( místo nahřívání vosku ) a vytvořením tenké vrstvy jsem odstranil problém s podleptáváním.


Ihned poté, co vosk zavadne - zbělá, začnu kulatým ostrým šídlem rýt do vosku obrazec ( v mém případě nápis ). Čepel je přitom ještě teplá ( počítám něco okolo 40 stupňů ). Tato fáze je důležitá - když ryji do teplého vosku, vosk se při rytí netřepí, neodlupuje, okraje jsou hladké a obrazec je ostrý !!!


Okolo obrazce lukoprenem udělám přihrádku, aby elektrolyt nezasahoval jinam.


Jako elektrolyt používám slanou vodu ( slanost cca jako voda na špagety ). Připojím stejnosměrný zdroj 5 Voltů ( může být klidně použita nabíječka mobilu ). Kladný pól + připojím na čepel, záporný - na vatičku ( uchošťour ). Vatičku mám po dobu leptání na vrcholu kapičky slané vody ( obrazec je pak rovnoměrně proleptán a navíc se po dobu leptání udržuje nízký proud ). Nízký proud - pomalé leptání je důležité, je špatné, když se při leptání vytváří v elektrolytu bublinky. ( Pro info - zkusmo jsem měřil proud, který prochází elektrolytem, a naměřil jsem něco mezi 20 a 30 miliampéry ). Leptání provádím asi tak něco mezi 3 a 5 minutami. I 3 minuty jsou dostatečné.

Písmo na fotce je pro informaci vysoké 3 mm, šroubek pro porovnání velikosti je M3. Tloušťka čáry je menší než 0,2 mm.

Přeji hodně zdaru, Sini


sini vložil tyto přílohy:
IMG_20180110_112713.jpg.jpg
IMG_20180110_113242.jpg.jpg
IMG_20180110_113049.jpg.jpg
IMG_20180110_113339.jpg.jpg
IMG_20180110_113327.jpg.jpg
IMG_20180110_103456.jpg.jpg

Posláno:

Začátečník
Skupiny: Člen
Připojený: 5/22/2017
Příspěvky: 1
Ahoj, vaše práce i progress ryteckých začátečníků byly dostatečně inspirativní k tomu, abych se i já začal o rejpání zajímat a řekl jsem si o nějaká rýtka jako dárek.
Mohl by mi někdo říct, jestli je tohle dobrý do začátku?

https://www.naturaliter.cz/sperkarske-naradi/2152-sada-6-rytek.html

4 nožový bez značení úhlu, jedno oválný a jedno o kterým píšou že je se čtvercovým profilem, ale spíš je to sekáč či co...
Posláno:

Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 6/8/2017
Příspěvky: 72
sini napsal:
Dobrý den,

Vám všem přeji. Po zkušenostech a eloborováním s různými metodami leptání jsem se rozhodl zveřejnit svou metodu, o které jsem dlouho přemýšlel. Pokud by to tu již vše bylo uvedeno a já bych se opakoval, prosím o smazání.Při leptání jsem se potýkal s těmito problémy: 1. okraje leptaného obrazce byly podleptané ( rozplizlé ) 2. na některých místech se krycí vrstva podleptala.
tyto problémy jsem, myslím, odstranil. Uvedu postup, jak provádím lept.


Čepel očistím smirkovým papírem zrnitosti 1200. Suchým ubrouskem čepel otřu. Nijak neodmašťuji. Na čepel položím kousek včelího!!! vosku. Čepel zespodu nahřeji mírně zapalovačem tak, aby se čepel nahřála a vosk se rozlil. Poté co vosk teče, tak nechám ( cca pod úhlem 45 stupňů vosk stéct pryč. Tím je vrstvička vosku tenká. Celá tato fáze je velice důležitá. Je nutné, aby vrstvička vosku byla tenká, zároveň je nutné, aby vosk dobře přilnul. Když jsem nanášel teplý vosk na studenou čepel, vosk dostatečně nepřilnul, pak se podleptal. Nahříváním čepele ( místo nahřívání vosku ) a vytvořením tenké vrstvy jsem odstranil problém s podleptáváním.


Ihned poté, co vosk zavadne - zbělá, začnu kulatým ostrým šídlem rýt do vosku obrazec ( v mém případě nápis ). Čepel je přitom ještě teplá ( počítám něco okolo 40 stupňů ). Tato fáze je důležitá - když ryji do teplého vosku, vosk se při rytí netřepí, neodlupuje, okraje jsou hladké a obrazec je ostrý !!!


Okolo obrazce lukoprenem udělám přihrádku, aby elektrolyt nezasahoval jinam.


Jako elektrolyt používám slanou vodu ( slanost cca jako voda na špagety ). Připojím stejnosměrný zdroj 5 Voltů ( může být klidně použita nabíječka mobilu ). Kladný pól + připojím na čepel, záporný - na vatičku ( uchošťour ). Vatičku mám po dobu leptání na vrcholu kapičky slané vody ( obrazec je pak rovnoměrně proleptán a navíc se po dobu leptání udržuje nízký proud ). Nízký proud - pomalé leptání je důležité, je špatné, když se při leptání vytváří v elektrolytu bublinky. ( Pro info - zkusmo jsem měřil proud, který prochází elektrolytem, a naměřil jsem něco mezi 20 a 30 miliampéry ). Leptání provádím asi tak něco mezi 3 a 5 minutami. I 3 minuty jsou dostatečné.

Písmo na fotce je pro informaci vysoké 3 mm, šroubek pro porovnání velikosti je M3. Tloušťka čáry je menší než 0,2 mm.

Přeji hodně zdaru, Sini


Zajímavý návod Sini, inspiroval jsi mě k pár pokusům s nasycením solného roztoku a množstvím proudu, určitě vyzkouším Ok Mě by Tvůj postup nevyhovoval protože mám složitější logo a nechtěl bych ho pokaždé vyrývat do vosku, navíc v krátkém čase, než čepel vychladne. Zůstal jsem u nálepek, nejprve jsem měl nějaké obyč "noname", které způsobovaly podleptání. Pak jsem zašel do reklamky, pozeptat se na kvalitu samolepek, které jsou schopni vyrobit. Doporučili mi polymerické samolepky 5-ti a 7-mi leté, kterými se polepují auta a výlohy, výsledek byl výrazně lepší. Mají kvalitnější lepidlo. Cena do 200,- za A4 včetně vyřezání na plotru, tzn. na papír se mi vleze 40 log což je do 5,-Kč za jedno logo. Důležitá je i vatička/houbička, kterou se leptá. Mě všechny molitanové houbičky neseděly, zatím je nejlepší pořád uchošťour. Ať se daří v experimentování Wink
Uživatelé v tomto tématu
Guest

Přechod na fórum
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete editovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete vytvořit anketu v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v průzkumech v tomto fóru.

RSS - hlavní fórum : RSS

  
Reklama
Terms Of Use | Privacy Statement | Copyright 2006 by Milan Pokorný | Vaše připomínky pište na support@knife.cz Powered by Progris