ZAREGISTROVAT   |  PŘIHLÁSIT   |
PROHLEDAT
Fórum
Materiál ... II. Možnosti
Posláno:
Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 7/10/2012
Příspěvky: 3,867
Konkrétně plocháč 14260 kterej jsem koupil byl prohnutej a nože z něj se při kalení taky prohnuly i když jsem jeden pak ohřál narovnal a nechal chladnout v popelu tak po dalším zakalení je zase trochu ohnutej, ale 19312 a N690 co jsem kupoval byla rovná a po zakalení také rovná, tak si vyber Happy
Pište mi prosím raději email než PM. Pro ty co jim nestačí kouzelné slovíčko, na PM nereaguju.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 2/27/2009
Příspěvky: 2,513
thomes napsal:
........... A ještě poslední dotaz, Myslel jsem, že k deformaci dojde jen technologickou chybou a že když si nechám nůž zakalit u odborníka, bude vše na 90% v pořádku. Samozřejmě vyjímka potvrzuje pravidlo a nehoda se stát může. Ale je tomu opravdu tak, že je i u specialisty nutné počítat, že skoro vždy dojde k deformaci? Aspoň tak si tohle vyjádření vykládám. To musí být dost na nervy, ne? :) ..............

Ja si kalim sam ale v zasade su deformacie skoro vzdy niekedy mensie niekedy vecsie a stane sa ze aj ziadne
Ono je tu velmi vela veci ktore na to maju vpliv.
Z môjho pohladu je to kaliaca teplota = material .Uhlikoviek (+-800stC) som robil iba zopar ale tie sa mi neprehli nikdy ale tu je aj druhy faktor hrubka mat a vyska vybrusu co v mojom pripade bolo v prospech lebo hrubka bola vzdy vecsie 5-6mm a vybrus nikdy nebol az k chrbtu noza.
Na druhej strane , co je ovela castejsie (v mojom pripade) je elmax (1080stC) a hrubka 2.5 & 3.8mm a vecsinou vybrusou robim vyssich niekedy az k chrbtu a tu nastava vecsinou nejaka deformacia
Cize ako pises ... "To musí být dost na nervy, ne?" ale da sa na to zvyknutLaugh
Pre toto som si kupil pieskovacku
Tot moja skusenost
Posláno:
Začátečník
Skupiny: Člen
Připojený: 3/31/2014
Příspěvky: 8
Souvislost s pískovačkou je, že na pískovaném povrchu nejsou deformace tolik vidět? :) Bohužel moje představa je právě varianta - slabší materiál a výbrus až nahoru, takže riziko stoupá. Ale děkuji všem za příspěvky. Pomohlo mi to udělat si představu, co mě čeká :)
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 12/16/2013
Příspěvky: 1,611
Myslím,že už se to tu někde probíralo. Tuším,že pomocí pískování lze srovnat čepel ohnutá při kalení. Nebo vyklepat.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 2/27/2009
Příspěvky: 2,513
thomes napsal:
Souvislost s pískovačkou je, že na pískovaném povrchu nejsou deformace tolik vidět? :) Bohužel moje představa je právě varianta - slabší materiál a výbrus až nahoru, takže riziko stoupá. Ale děkuji všem za příspěvky. Pomohlo mi to udělat si představu, co mě čeká :)

NIEEEEEEWink Ja robim vecsinou cepele lestene na zrkadlo
Pieskovackou tu zakalenu cepel vyrovnam (posobenim uderou piesku na vnutornu stranu ohydu) a potom zlachka prebtusim poprípade (vecsinou) az vylestim vid moja galeria
Niekto to rovna jemnými udermi kladiva taktiez z vnuturnej strany priehybu , ale po kladive su vecsie stopy
Tiez to nie je vsemocna metoda. na hrube cepele ked sa prehnu to ide veeelmi z "tuha".
A tiez zalezi na piesku z hrubsim pieskom to ide lachsie .Ked ten piesok sa casom -opotrebenim zmensi ide to na prd treba ho vymenit za novy Tot moja skusenost
Posláno:
Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 7/10/2012
Příspěvky: 3,867
Ano přesně tak pískováním se dá snadno srovnat prohnutí čepele a nehrozí tam tolik zlomení jako u jedné špatné rány kladivem. Pokud se ti ale nebude materiál prohybat při broušení a kalit budeš ve vakuu kde bude čepel viset tak se ti nic neohne a nemusíš to řešit. Naopak třeba včera jsem brousil z 4mm plocháče 19312 kiritsuke s 300mm ostřím a prohlo se pěkně do luku tak počitam že se prone i po kalení a budu rovnat.
Pište mi prosím raději email než PM. Pro ty co jim nestačí kouzelné slovíčko, na PM nereaguju.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 2/27/2009
Příspěvky: 2,513
Meiming napsal:
Ano přesně tak pískováním se dá snadno srovnat prohnutí čepele a nehrozí tam tolik zlomení jako u jedné špatné rány kladivem. Pokud se ti ale nebude materiál prohybat při broušení a kalit budeš ve vakuu kde bude čepel viset tak se ti nic neohne a nemusíš to řešit. Naopak třeba včera jsem brousil z 4mm plocháče 19312 kiritsuke s 300mm ostřím a prohlo se pěkně do luku tak počitam že se prone i po kalení a budu rovnat.

K tomuto by som mal malu poznamku (z mojej skromnej skusenosti )
Ja robym vybrus zasadne postupne kusok po kusku raz z jednej strany a hned z druhej strany nikdy nie celi napr z prava a potom celi z lava tak mi to povedal jeden technolog z bohleru a este mi povedal aby som dbal na prehriatie (zmodrenie) cepele co ma tiez vpliv na pnutia v materiali
Najlepsie by bolo po vybruse normalizacne zihat ale komu by sa chcelo s tym srat X hodin +chranit prwd opalom znova balit do folie...
Takto to prepieskujem a jeto. I ked musik priznat stalo sa mi aj to ze som nevyrovnal 4mm HSS (19830) ani o chlp ale tu vidim problem ze som to kalil z 1200 a ako som to vyberal z pece som s tym jemne zavadil o stojan co mam v peci a asi som to (pri tej teplote ) ohol este pred zakalenim
Posláno:
Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 7/10/2012
Příspěvky: 3,867
No je fakt že včera jsem to drtil na celkem tupym pásu, ale otáčet čepel tady opravdu nešlo má z jedné strany plochý výbrus do poloviny vejšky a z druhé mírnej dutej přes celou vejšku.


Meiming vložil tyto přílohy:
chisel_with_urasuki.jpg.jpg
P1050182.JPG.jpg
P1050184.JPG.jpg


Pište mi prosím raději email než PM. Pro ty co jim nestačí kouzelné slovíčko, na PM nereaguju.
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 11/11/2001
Příspěvky: 352
thomes napsal:
Děkuji. Nůž z toho zatím raději vyrábět nebudu a spíš si na tento účel pořídím pro začátek něco jako 14260. Ale každopádně si otestuji na jiskření pár jiných věcí, začíná mě to zajímat :). Mimochodem, jak by vypadala třeba právě 14260? Spíš jako ta 19191? A ještě poslední dotaz, píše pan Špičák (prodejce věcí okolo výroby nožů) cituji: "Při kalení dochází k deformacím materiálu a proto je po zakalení více či méně prohlá." Zde odkaz http://www.shop/materialy/kategorie/23/80 Myslel jsem, že k deformaci dojde jen technologickou chybou a že když si nechám nůž zakalit u odborníka, bude vše na 90% v pořádku. Samozřejmě vyjímka potvrzuje pravidlo a nehoda se stát může. Ale je tomu opravdu tak, že je i u specialisty nutné počítat, že skoro vždy dojde k deformaci? Aspoň tak si tohle vyjádření vykládám. To musí být dost na nervy, ne? :)


Neni zač. Až budu v práci tak se pokusim digitalizovat celou knížku o jiskrové zkoušce jde poměrně blbě sehnat. Na první pokusy bych 14260 moc nedoporučoval má sklon k oduhličení (velký obsah Si ) na první pokusy bych volil něco blbuvzdorného př 19418 (pilové kotouče atd) tak se dá kalit i do oleje a tudíž dochází k malým deformacím......ono tepelný zpracování ocelí je věda doporučuji ti sehnat nějaký skripta atd. nebo hledat na knife.cz deformace jsou závislé na hodně faktorech jednoduše vzato čím komplikovanější tvar kaleného predmětu tím větší pravděpodobnost trhlin a deformací ....teploty a kalicí prostředí o tom ani nemluvím.....je to nadlouho Wink
Pochybnosti jsou otcem vynálezu. - Ambrose Bierce
Posláno:
Začátečník
Skupiny: Člen
Připojený: 3/31/2014
Příspěvky: 8
Je to špatně vidět ale vypadá to, že máš vybroušené ostří na finál (a žádný 1-1,5mm) jak se píše, že je lepší nechat před kalením ... Je to tak? Nebojíš se toho? :)
Posláno:
Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 7/10/2012
Příspěvky: 3,867
Jestli myslíš to moje kiritsuke tak je tam cca 0,6-0,7mm, posledně když jsem dělal z 19312 a kalil na výhni tak jsem nechal 0,5mm a bylo to s odřenejma ušima, tak jsem nechal teď malinko víc i přes to že ostří vytáhnu ve finále do nuly.


Meiming vložil tyto přílohy:
P1050185.JPG.jpg


Pište mi prosím raději email než PM. Pro ty co jim nestačí kouzelné slovíčko, na PM nereaguju.
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 4/7/2010
Příspěvky: 291
Cca 3 měsíce zpět jsem s tím dost laboroval. Před kalením uhlíkovek je dost vhodné nechat na každé straně pro odběr po kalení 0,5mm. Pokud kalíš ve výhni. V plynovce stačí 0,3mm. Je lepší nechat víc. Dělal jsem serii pokusů na čepelích z 19191. Pokud bylo nechané pod 0,5mm byla první fazeta docela naprd. ¨

Zkušební ostří bylo děláno na čepelích s 5mm tloušťkou a výškou výbrusu 35mm. Výbrus do 0,2mm a nasazená fazetka 25st.

Výdrž testovaná sekáním lana, dřevěných hranolů 10x10 a následně řezání 5mm trvdé hovězí kůže. Průběžně prohlíženo pod mikroskopem a testováno na papíře.

Fotky nemám, nepotřebuju je. Dělal jsem to kvůli pokusům pro sebe. Pokud někdo nevěří, tak to prosím ignorujte Happy
Prosím o emaily na kovarna.drak (zavináč) gmail (tečka) com. Ne na ten tlačítkový.
Posláno:
Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 7/10/2012
Příspěvky: 3,867
z největší pravděpodobností se to bude kalit s hlínou a z pece, ale i tak díky za tvoji zkušenostOk
Pište mi prosím raději email než PM. Pro ty co jim nestačí kouzelné slovíčko, na PM nereaguju.
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 2/20/2014
Příspěvky: 440
Zdravím všechny mistry nožířské,

Mám problém se zahlazováním střenek s fulltangem. Jakmile se dobrousím při zahlazování hran střenek na kov, tak mi začne fulltang vystupovat nad dřevo.Sad To by mi ani tak nevadilo, je to možná jen pár setinek mm. Co mě ale žere daleko víc, je to že mi kov kontaminuje dřevo a všechno je pak kolem černé nebo ušmudlané od jemného smirkování.Admire Nevím jak tomu zabránit a ani jak to očistit. Zkoušel jsem foukat vzduch při smirkování = výsledek 0 Pak jsem zkusil to čistit lihem....tu černotu = výsledek 0 Cry

Zkrátka a dobře....hranu fulltangu mám vyhlazenou skoro do zrcátka, ale dřevo na hraně střenky je pořád dost drsné a navíc ušpiněné. (zašedlé od smirkovaného kovu) Materiál fulltangu - 14.260 a střenky Buk.

Díky za každou dobrou radu. Applause
Per aspera ad astra
Posláno:
Začátečník
Skupiny: Člen
Připojený: 3/31/2014
Příspěvky: 8
To: JERONIMO - knížka "Jiskrová zkouška" je tady někde oskenovaná a uložená. Mám ji odtud staženou :). Ale musím říct, že po předchozích diskusích jsem to vzdal. Když vidím ty obrázky v ní, tak jakožto laik poznám prostě prd. Raději vážně koupím něco s původem :)
Posláno:
Začátečník
Skupiny: Člen
Připojený: 3/31/2014
Příspěvky: 8
A ještě jednou to JERONIMO - problém koukám je, že 14260 se dá sem tam sehnat jako origoš plocháč u různých prodejců. Zatímco 19418 jsem ještě nikde nenašel :(. Nemáš třeba tip, kde ji rozumně pořídit?
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 6/28/2010
Příspěvky: 172
Ahoj Fidoliku, nejsem mistr, ale řešil jsem podobný problém.

Používej na broušení rovnou podložku pod smirkem třeba z tvrdého dřeva, aby jsi měl příložky zároveň s nožem. Proti špinění dřeva, často měním šmirgl za čistý hlavně u finálního leštění většinou končím na grit 400 pak hadrák , jeden dva tahy a pošoupnu o kousek šmirgl. U hrubého broušení to není potřeba. Nebo používej jen tmavé dřevo Laugh

Mě se stává, že mám střenky krásně slícovaný a po napuštění olejem za tepla se střenky mírně smrsknou a je znát malá hranka po přejetí prstem. Naposledy jsem vyzkoušel dřevo pořádně dosušit v mikrovlnce před tím než jsem udělal rukojet a dobrý nic se nesmrsklo, takže si myslím, že to dřevo bylo málo suché.
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 2/20/2014
Příspěvky: 440
kuba88 napsal:
Ahoj Fidoliku, nejsem mistr, ale řešil jsem podobný problém.

Používej na broušení rovnou podložku pod smirkem třeba z tvrdého dřeva, aby jsi měl příložky zároveň s nožem. Proti špinění dřeva, často měním šmirgl za čistý hlavně u finálního leštění většinou končím na grit 400 pak hadrák , jeden dva tahy a pošoupnu o kousek šmirgl. U hrubého broušení to není potřeba. Nebo používej jen tmavé dřevo Laugh

Mě se stává, že mám střenky krásně slícovaný a po napuštění olejem za tepla se střenky mírně smrsknou a je znát malá hranka po přejetí prstem. Naposledy jsem vyzkoušel dřevo pořádně dosušit v mikrovlnce před tím než jsem udělal rukojet a dobrý nic se nesmrsklo, takže si myslím, že to dřevo bylo málo suché.


Díky moc za poradenství......myslel jsem si že to hlazení dřeva Gritem 2000 je už zbytečný, ale nedalo mi to a šmrdlal jsem šmrdlal....až jsem si to krásně zaprasil. Laugh
To sušení v mikrovlnce děláš jak ? Myslím dobu sušení, stupeň ohřevu....atd. Přijde mi to docela barbarský, ale pokud to funguje....tak to není nic proti něčemu. Ok
Per aspera ad astra
Posláno:

Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 11/9/2011
Příspěvky: 112
Zdravím, chtěl by jsem se zeptat jakou NEREZOVOU ocel by jste mi doporučili na pružný nástroj například špachtli ale měla by být i dost odolná a jakou na nástroj jako například majzlík. díky moc
více informací na facebooku: kovarství Kundera František
Posláno:
Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 9/4/2009
Příspěvky: 98
Dobrý deň chcem si postaviť pár zatváracích nožov, materiál čepele bude RVL34 a elmax. Chcem sa poradiť či máte s niektorou z týchto kaliarní skúsenosti a zároveň sa opýtať čo by ste mi poradili pri odosielaní hotových čepelí do kaliarne http://www.hpmheat.eu/sk.html alebo http://kaliaren.sk/ alebohttp://www.akbmartin.sk/?utm_source=azet.sk&utm_medium=kampan11
druhá otázka, že potrebujem stredové čapy na nožík, nieviem či sú vhodné tieto z jataganu http://www.jatagan.eu/vyrob-si-nuz/stredove-cepy/
sú v kolonke stavebnice zatváracích nožov ale v popise každého je že je to vhodné na fulltang čepele tak neviem či je to vhodné na zatvárací nôž
poprípade dajte nápad na výrobu stredových čapov alebo kde by som ich kúpil, najlepšie na slovensku, ďakujem všetkým za ochotu
Uživatelé v tomto tématu
Guest

Přechod na fórum
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete editovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete vytvořit anketu v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v průzkumech v tomto fóru.

RSS - hlavní fórum : RSS

  
Reklama
Terms Of Use | Privacy Statement | Copyright 2006 by Milan Pokorný | Vaše připomínky pište na support@knife.cz Powered by Progris