ZAREGISTROVAT   |  PŘIHLÁSIT   |
PROHLEDAT
Fórum
Brusky TORMEK Možnosti
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 11/23/2015
Příspěvky: 222
Zdravím Bratrstvo šedomodré brusky Cool .

Vrátil jsem se k problému diskutovanému o něco výš, totiž k upnutí nože tak, aby ostří bylo v ose s osou držáku (tedy aby byl ve výsledku výbrus symetrický).

Pro tento účel jsem využil upínací destičku (model Vítek 1.0©), ve které jsem dodatečně vyvrtal otvor, aby přední upínací šroub na podložku netlačil, tedy aby na ní držák ležel spodní plochou (viz foto). Při této konfiguraci mi vychází, že by osa nože (bez ohledu na jeho tloušťku) měla být 10,5 mm nad plochou destičky (viz skica).

A pak jsem začal laborovat s různým nastavením obou upínacích šroubů.

Nejprve jsem upnul Moru s tloušťkou ostří 2 mm. Tady jsem byl schopen měnit polohu ostří od 10 do 12,25 mm. Tedy Mora je v pohodě – tam výšku nastavím.

Další přišel na řadu odrbaný kuchyňák z IKEA. Tloušťka ostří 2,7 mm. Potíž je, že je ostří široké a tak nejsem schopen dodržet 139 mm odstup od hrazdy. Nicméně výška nože (zřejmě díky většímu naklápěnému ramenu) šla nastavit v rozsahu 9,8 – 12,5 mm. Opět tedy bez problémů.

Ty přišly na řadu pak - nůž od kamaráda s tloušťkou ostří 4,5 mm. Vymalováno. Nastavitelná výška ostří 11,5 – 13,0 mm. Tady se na požadovaných 10,5 mm nedostanu (jsem v nejlepším případě 1,0 mm nad).

Pro jistotu jsem ještě upnul dřevěný špalíček o tloušťce 8 mm. Tady se mi „ostří“ (tedy osa dřívka) téměř nepohybovala, tedy nedařilo se mi s ní, ani při manipulaci upínacími šrouby, pohybovat. Její výška při tom byla 15,0 (tedy 4,5 mm nad požadovanou výškou).

Máte někdo nějaký fígl? Nebo jsem dokonce něco jsem přehlédl a návod je tu?
Díky za každou radu.
Vítek

Popisy fotek:
Přípavek s otvorem na přední šroub
Upnutá Mora
Kuchyňák IKEA (přesahující vzdálenost 139 mm)
Dřívko simulující extratlustý nůž
Výsledky měření a skica s výškou osy přípravku

EDIT 1: Jasně Palo má pravdu - ten kuchyňák zaparkuju na 139 mm "hříbkem" na konci držáku. Jsem trdlo.
EDIT 2: Osou přípravku myslím osu kulatiny, na které je natočený "hříbek".


VPJ01 vložil tyto přílohy:
DSC_1248.jpg.jpg
DSC_1246.jpg.jpg
DSC_1249.jpg.jpg
DSC_1250.jpg.jpg
DSC_1252.jpg.jpg

Posláno:
Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 7/10/2012
Příspěvky: 3,865
Nejjednodužší bys měl odfrézovat tu pevnou část čelisti a pořídit si podložky o různých tloušťkách.
Pište mi prosím raději email než PM. Pro ty co jim nestačí kouzelné slovíčko, na PM nereaguju.
Posláno:
Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 1/22/2013
Příspěvky: 441
Meiming napsal:
Nejjednodužší bys měl odfrézovat tu pevnou část čelisti a pořídit si podložky o různých tloušťkách.


Můžeš, prosím, upřesnit tento postup: odfrézovat kolik milimetrů a celkově popsat funkčnost metody. Omlouvám se předem, jestli to tady už bylo popsáno, potom stačí jen uvést stránku vlákna, ať to pracně nehledám.
Také prosím ostatní kolegy, aby se k problému vyjádřili, v případě, že mají pozitivní praktické zkušenosti, případně přišli na nějaký ,,zlepšovák“ buď vlastní nebo získaný od jiných uživatelů mimo ČR. Jak jsem už psal výše, pořad se řídím radou Pala a snažím se regulovat – vyrovnávat čepe předním upínacím šroubem pootočením doprava- doleva. Ale nepřišel jsem na to, v jakém případu točit doleva a kdy doprava, proto je to nekonečný proces pokusu s občasným náhodným potřebným výsledkem. A dost často potřebný výsledek se, bohužel, nedostaví. Proto toto téma je pro mě stejně důležité, jako nastavování úhlu fazety.
Děkuji všem.
Posláno:
Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 7/10/2012
Příspěvky: 3,865
Potřebujete mít nůž upnutej v ose té 12mm kulatiny aby ostří i hřbet při otočení bylo pořád v jedné ose a když má nůž ve hřbetu moc velkou tloušťku tak to nikdy do jedné osy neupete protože polovina tloušťky čepele je víc než vzdálenost osy (otáčení 12mm "trnu") od čelisti která je napevno. Pokud hodláte brousit čepel s max tloušťkou 8mm tak se musíte dostat na 4mm a u tenčích nožů se přidá podložka. Když budeš vědět že k ose to je 4mm tak změříš hřbet nože a podložíš.


Meiming vložil tyto přílohy:
Bez_názvu.jpg.jpg


Pište mi prosím raději email než PM. Pro ty co jim nestačí kouzelné slovíčko, na PM nereaguju.
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 11/23/2015
Příspěvky: 222
Jeste bych s frezovanim pockal:

a) Nejsem si jist, zda je moje uvaha spravna.
b) Je evidentnti, ze nektere tloustky noze lze do osy vzajemnym nastavenim stavecich sroubu naklonit.
c) Nevim, zda pri odfrezovani spodni (pevne) casti nebude treba soucasne i uprava casti horni a jak pak budou fungovat staveci srouby a dorazy.

V.
Posláno:
Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 7/10/2012
Příspěvky: 3,865
Neber to doslovně, lepší by bylo udělat tu čelist novou a pořádně.
Pište mi prosím raději email než PM. Pro ty co jim nestačí kouzelné slovíčko, na PM nereaguju.
Posláno:

Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 1/26/2017
Příspěvky: 72
Moc dobrá diskuse, Meiming má pravdu. Happy

Jak budu mít chvilku tak dohledám kolik Australan Wootz odfrézoval z pevné čelisti pro různé tloušťky čepelí. Sám brousím velmi málo silných nožů a tak odfrézováno nemám.

Znova jsem se zabýval výpočtem, jak velikou asymetrii ve stranových úhlech ostří způsobí 6 mm silná čepel. Vyšlo mi, že když si pomocí WM-200 nastavím na první straně úhel ostří 15° tak po obrácení úchytky na druhé straně vybrousím asi 13,5°. To sice není v pořádku, ale taky to není úplná katastrofa, protože očima se to na fazetce nepozná. Stačí na té druhé straně otočit černým dorazem o 360° a úhel ostří se srovná. Wink

Daleko větší chybu snadno uděláme nesprávným upnutím nože do úchytky. Palův postup to však dokáže úspěšně minimalizovat.

Iron sharpens iron, and one man sharpens another. (Proverbs 27:17)
Avatar ukazuje laserovou čáru, kterou by mělo ostří čepele sledovat při broušení.
Posláno:

Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 1/26/2017
Příspěvky: 72
Původní příspěvek jak to dělal Wootz je zde. http://www.tormek.com/forum/index.php?topic=2962.msg16395#msg16395

Např. když se odfrézuje z pevné čelisti 1 mm dostaneme úchytku pro čepel o tloušťce 4,5 mm.

Iron sharpens iron, and one man sharpens another. (Proverbs 27:17)
Avatar ukazuje laserovou čáru, kterou by mělo ostří čepele sledovat při broušení.
Posláno:

Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 1/26/2017
Příspěvky: 72
Některé rozměry nožové úchytky se obtížně odměřují. Confused

Původně jsem si myslel, že nožová úchytka je navržena pro 2 mm čepele. Pak jsem to upravil na 2,5 mm kvůli tomu, že tak silný je ocelový pásek, kterým se adaptér pro malé nože vkládá do nožové úchytky. Wootz to akceptoval. Happy


Jenda007 vložil tyto přílohy:
Handbook_page_60_480DPI.jpg.jpg


Iron sharpens iron, and one man sharpens another. (Proverbs 27:17)
Avatar ukazuje laserovou čáru, kterou by mělo ostří čepele sledovat při broušení.
Posláno:
Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 1/22/2013
Příspěvky: 441
Nejvíc mně mrzí, že švédský výrobce brusky Tormek, která je dost drahá, nemá větší snahu zdokonalovat brusku s cílem vylepšit komfort užívání. Jak je vidět problémy s broušením, které tady probíráme, mají celosvětový rozměr a řeší je uživatele od Austrálii přes Europu až po USA. Nevěřím tomu, že výrobce nemonitoruje informaci o řešení problémů s užíváním brusky na různých kontinentech ( možná to přeháním ale mně to opravdu štve) a nereaguje na ně vylepšením celého systému. Navíc návrhy na modifikaci mají zdarma od schopnějších a kreativnějších z naších řad a některé nejmenované kolegové mohli by se uživit jako vývojáři Applause u tohoto výrobce.
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 11/23/2015
Příspěvky: 222
Áááá - tady se někdo může začít těšit na další kolo experimentování a zlepšování Laugh


VPJ01 vložil tyto přílohy:
IMG_0516.jpg.jpg

Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 2/9/2002
Příspěvky: 4,456
Uáááá!
Rozklikni!


Surg vložil tyto přílohy:
giphy.gif.jpg

Posláno:

Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 1/26/2017
Příspěvky: 72
Tak to spíš než prototypy připomíná zahájení sériové výroby. Gratuluji a těším se, že bude vše správně fungovat. Happy

Iron sharpens iron, and one man sharpens another. (Proverbs 27:17)
Avatar ukazuje laserovou čáru, kterou by mělo ostří čepele sledovat při broušení.
Posláno:
Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 1/22/2013
Příspěvky: 441
VPJ01 napsal:
Áááá - tady se někdo může začít těšit na další kolo experimentování a zlepšování Laugh


Applause
Admire
Posláno:
Začátečník
Skupiny: Člen
Připojený: 2/8/2017
Příspěvky: 1
VPJ01 napsal:
Áááá - tady se někdo může začít těšit na další kolo experimentování a zlepšování Laugh


že by se zasekl pálící automat? :D Laugh

Posláno:

Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 4/14/2016
Příspěvky: 83
V poslední době se to tady zvrhlo na příliš odbornou debatu a já se chci zeptat na zkušenosti s klasickým Tormekem. Dneska jsem si trochu hrál a mám problém s dobrušováním ostří až nadoraz k ručce. Brusku mám teprve rok, tak se pořád učím a na toto jsem zatím nepřišel.Samozřejmě bych to mohl vyřešit vybroušením zubu (choil?) ale na kuchyňáky se to nehodí, nehledě na to že nejsou moje. Poradí někdo jak se to dělá?


ferko vložil tyto přílohy:
P2260013_1.jpg.jpg
P2260015_1.jpg.jpg

Posláno:
Začátečník
Skupiny: Člen
Připojený: 11/18/2016
Příspěvky: 15
Mylím si, že to nemá zmysel dobrusovať. Pri krájani v kuchyni nebudeš túto čast čepele využívať.

Ale ak to chceš silou mocou brúsiť tak Pavol tu vysvetľuje postup ako na to.

7:40
https://www.youtube.com/watch?v=UZqsed6RTjw
Hej ty robota! Mna sa neboj ja sa ta ani nedotknem!
Posláno:
Začátečník
Skupiny: Člen
Připojený: 3/11/2016
Příspěvky: 9
Tak teda pánové klobouk dolů. Po delší době jsem opět zavítal na toto fórum a nestačím se divit, Shocked kolik šikovných a chytrých lidí tady přispívá.
Brousím nože pro zábavu a relaxaci a nikdy jsem nad tím nepřemýšlel tak do hloubky. Teď teprve vidím jaké jsou tam záludnosti a co vše se dá vymyslet na jejích eliminaci, nebo pro zjednodušení práce. I když to pro broušení svých kuchyňských nožů asi nebudu potřebovat, moc se mi to líbí. Ok Ok Ok

VPJ01 jestli pak budeš mít ten přípravek ve finální verzi, tak se taky hlásím. Díky.
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 11/23/2015
Příspěvky: 222
Ne pánové, nezapomněl jsem na vás, ale - ačkoli jsem očekával, že nejdéle budu čekat na výpalky, ty tu byly hned. Nejdelší čekání bylo paradoxně na distanční kroužky, které mi stáčeli u nás v dílně. Tak to chodí. Ale minulý týden jsem byl služebně pryč a dneska koukám, že se urodilo. Přes týden tedy budu kompletovat, balit a běhat na poštu. Tak snad to bude fungovat!


VPJ01 vložil tyto přílohy:
IMG_0611.jpg.jpg

Posláno:

Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 1/26/2017
Příspěvky: 72
Díky za zprávu, těšíme se! Happy

Iron sharpens iron, and one man sharpens another. (Proverbs 27:17)
Avatar ukazuje laserovou čáru, kterou by mělo ostří čepele sledovat při broušení.
Uživatelé v tomto tématu
Guest

Přechod na fórum
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete editovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete vytvořit anketu v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v průzkumech v tomto fóru.

RSS - hlavní fórum : RSS

  
Reklama
Terms Of Use | Privacy Statement | Copyright 2006 by Milan Pokorný | Vaše připomínky pište na support@knife.cz Powered by Progris