ZAREGISTROVAT   |  PŘIHLÁSIT   |
PROHLEDAT
Fórum
Kalení + kovařina Možnosti
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 1/14/2017
Příspěvky: 212
Nakonec mi to nedá a musím to sem dát Happy Dnešní nový přírůstek do rodiny porodní váha 170 kg


Slyther vložil tyto přílohy:
P1000224.JPG.jpg
P1000226.JPG.jpg
P1000227.JPG.jpg

Posláno:

Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 7/31/2016
Příspěvky: 101
Je moc pěkná i když je nahoře probouchana. Máš ji ze šroťáku?
EM
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 2/21/2008
Příspěvky: 4,133
...jedno kino...nejni to zdlouhavý,odsejpá to a na konci je z toho pěkná věc,myslím...hezký,jak tvar čepele je hotovej pár fackama...




"Nu, tu máš, poutníče, milý ten svět, na nějžs se podívati žádostiv byl."
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 1/14/2017
Příspěvky: 212
Ne, ležela u jednoho pána dlouho nevyužitá jen rezivěla a fungovala jako odkládací pult, tak jsem jí zachránil
Posláno:

Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 12/9/2017
Příspěvky: 58
pozdravujem

chcem sa spýtať či tu má niekto praktickú skúsenosť s kalením ocele SLEIPNER
nemyslím teraz ,, kaliaci list" (http://www.uddeholm.sk/slovak/files/24_26_SLEIPNER.pdf) ale kto s tým už naozaj pracoval. Neviem k tomu toho veľa nájsť (alebo som len zle hľadal?) Za každú radu budem vďačný nakoľko s tým bojujem už istý čas a zatiaľ sa mi podarilo zakaliť len dva nože a aj z toho sa jeden prehol. ďalšie mi zakalilo iba polovice atď. je to asi náročná oceľ na kalenie a duplom pre začiatočníka ako ja, ale rád by som používal túto oceľ lebo jej vlastnosti sa mi veľmi pozdávajú a aj cena mi sedí. Na kalenie používam el. pec na 1200 °C no namiesto soľného kúpeľa to ide rovno do oleja keďže soľnú kúpeľ nemám ( zrejme problém bude tu) ale podľa inštrukcii jednoduché tvary môžu ísť do oleja tak teraz neviem.

ďakujem Admire
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 11/2/2010
Příspěvky: 2,430
Ahoj caspere - podívej se po nožířích od vás ze Slovače - je jich tu hafo ( Motorkár, Igihell, mototechna... a celý rad ďalších, ozajstných majstrov...) Ti určitě pomůžou, anžto to jsou dobrí chalani!
A jinak - čepel je v nástrojařském oboru skutečně jednoduchý tvar - takže ano, do oleje.
A cože hned s tak dobrým a drahým materiálem?? Začal bych s něčím levnějším.....

Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 2/27/2009
Příspěvky: 2,403
casper >>>>SLEIPNER je ocel ako kazda bezna ocel napr N690,.... myslim kalenie
To ze sa ti prehla to sa stane .znizit riziko sa da normalizacnym zihanim na znizenie napetia ale ak mas velmi vysoky vybrus a do velmi tenka tak sa to stane aj tak ,dalsia vec je nerovnomerne chladenie (ked kalis cez foliu) Z mojej skusenosti nater condursal funguje zotpovedne do 1060st ale uz1080-90 ,nie vzdy vydrzi a nastava hlboky opal materialu.Cize slaipner kalit1050-60 v pohode s náterom a vydrzou 30min a nevidim dovod na to aby si zakalil iba do polovice.Je to ocel ktora ak je na spravnej kaliacej (1050-60) a vydrz 20-30min a zanoris ju do oleja MUSI byt zakalena dobre ak nie cyba je inde!!! (teplota,vydrz)
Ak sa ti krivi tak hned po zakaleni ju stlac medzi dve ocelove,nerezove,medene....platne aspon 6-8mm (lepsie viac) hrube a ak treba este trocha doladit zbytok v pieskovacke a nemoze byt problem
Milan
Posláno:

Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 12/9/2017
Příspěvky: 58
Vďaka chlapi za odpovede skusim teda ten nater
mate aj nejaky tip resp.link na nejaky konkretny?
Je nieco na co by som si mal davat pri natery oproti fólií pozor?
Este raz dik
Posláno:

Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 12/9/2017
Příspěvky: 58
Aha Condursal ... nevsimol som si dik
Posláno:

Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 12/9/2017
Příspěvky: 58
A co tak Tinderex?
Ten Condursal sa mi zda dost drahy
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 12/3/2011
Příspěvky: 568
casper: tinderex - condursal, su ti na nic. pri sleipneri jedine folia. kalenie 1075C, vydrz 30 min. kalit do oleja. pred popustanim nenechat vychladnut. v mat liste pisu o 70C. popustanie 2x2 hod na 540C. vysledna tvrdost 61-62hrc a dlhodobo konzistentne vysledky. spokojnost u mna aj u zakaznikov co si posielaju cepele na kalenie.
prehnutie zrovnas hned po kaleni, ziadne platne... len zverak a rovnas. niekedy sa prehne aj po popustani ale este za tepla sa da zrovnat. je to dost makke. ked vychladne uz tym nepohnes.
Posláno:

Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 12/9/2017
Příspěvky: 58
Tak a som na zaciatku Grin
Ale ten nater urcite skusim za pokus to stoji

A Bearpaw pri pouziti folie davas aj predohrev na tych 650 - 750? Lebo niekde sa uvadza ze pri folii je to zbytocne
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 12/3/2011
Příspěvky: 568
ano aj predohrev.
nater skus, ked si myslis ze ma vyznam. ked sa ti opalia cepele potom nelamentuj.
napisem ti postup ako na tento material, ktory mam odskusany a na ktorom som spravil desiatky cepeli, ale aj tak "za pokus to stoji"....Confused
condursal jedine na n690, n695, 1.4116. k110, vanadis, elmax, sleipner treba foliu
pri uhlikovych to nema zmysel riesit
ad cena condursalu - jedna pixla vyjde cca na 300-400 cepeli.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 6/30/2006
Příspěvky: 3,773
Osobna skusenost s Condursalom, do 1080°C je bez problemov ale treba vediet ako ho naniest. Je potrebna tenka vrstva, len jedna a suvisla. Najlepsie ak sa cepel do neho namoci a necha odtiect. Dolezite je tiez pred vlozenim do pece nater vysusit. Ja to robim tak, ze natrety noz uz relativne suchy (na dotyk) dam do rury na cca 50°C asi na 10-15 min. Po tomto osetreni je nater naozaj suchy. Noz treba vlozit do najlepsie studenej pece a az potom zapnut pec s pomalym nabehom na teplotu. Takto ten nater vydrzi aj tych 1080°C ako som uz spominal.
So sleipnerom som robil iba raz a zakaleny je velmi dobre, skusal som s cepelou ako vzdy sekat do mosadznej gulatiny a bez najmensich problemov.
1 ovečka, 2 ovečky, 3 ovečky, 4 ovečky, 5 .... teraz tu bola !!!
Posláno:

Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 12/9/2017
Příspěvky: 58
Dakujem za radu urcite skusim aj nater predsa len ta folia vyjde v konecnom vysledku najdrahsie a este to problematicke chladenie...Ok
Skusal som po prvy krat aj ocel SANDVIK 12c27 ale nikde som sa nedocital ci ju treba pocas kalenia taktiez chranit pred oduhlicenim tak som to skusil s foliou ale vysledok sa mi velmi nepozdava tak neviem...
Ale vychadzam z toho ze sa jedna o nerezovku tak asi ano
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 2/27/2009
Příspěvky: 2,403
bearpaw napsal:
casper: tinderex - condursal, su ti na nic. pri sleipneri jedine folia. kalenie 1075C, vydrz 30 min. kalit do oleja. pred popustanim nenechat vychladnut. v mat liste pisu o 70C. popustanie 2x2 hod na 540C. vysledna tvrdost 61-62hrc a dlhodobo konzistentne vysledky. spokojnost u mna aj u zakaznikov co si posielaju cepele na kalenie.
prehnutie zrovnas hned po kaleni, ziadne platne... len zverak a rovnas. niekedy sa prehne aj po popustani ale este za tepla sa da zrovnat. je to dost makke. ked vychladne uz tym nepohnes.

Nemam toho zo sliaipnera zakalene "desiatky"ale toto <<condursal, su ti na nic. pri sleipneri jedine folia>> nehnevaj saale toto je cista sprostost
Este mi vysvetli preco je nutne kalit z max moznej (-5) odporucanej (vyrobcom uddeholm) teploty lebo ak si pozres kaliace a popustacie diagrami tak naozaj nevidim vyznam,0.5-1HRC rozdielu?a mam pocit ze tieto hranicne kaliace teploty idu na ukor huzevnatostiWink ale rad sa poucim.....Odkaz na mat list vyrobcu http://www.uddeholm.sk/slovak/files/24_26_SLEIPNER.pdf
casper >>> O cene condursalu sa da diskutovat.je to cena na veeeela cepeli a urcite to skus kaliaca teplota 1050-60 (honit to na maximalkuj je kraviana). A ako pise baca tenky nater nechat dobre zaschnut nater musi bit dokonale premiesany!!! (ucinne ochranne latky klesaju ku dnu) a tie platne...ano ide to aj vo sveraku ale tie platne su tutovka jedna na ponk potom cepel druha na vrch stiahnem svorkami a je vymalovane ale toto musis spravit hned!!!!po kaleni ked je cepel este tepla
Ja vkladam cepele do pece +- 600st
A na zaver Ty si sa pytal dostal si par odpovedi (z osobných skusenosti 3och ludi) a postuduj a vyber si co uznas Wink Nech sa dari
Posláno:

Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 12/9/2017
Příspěvky: 58
Ano mas pravdu nevedel som na kolko cepeli sa to da pouzit ale takto to nie je vobec drahe asi do toho pojdem a potom sa podelim s vysledkom Happy
Dik
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 11/11/2001
Příspěvky: 329
No to je zajímavá diskuze Happy Taky něco přihodím.....

Já mám s Condursalem jenom ty nejlepší zkušenosti , jenom kdyby tak nesmrděl Oh No

Naopak s folii jsme měl pár nehod takže za mě nedoporučuju KO

Co se týče kalicích teplot vysoce legovaných ocelí tak je to věc názoru a zkušeností . V první řade záleží na oceli , ale všeobecně benefity kalení z vyšších teplot a popouštění na sekundární tvrdost nebudou na čepele až tak zajímavé. Ano zvýší se otěruvzdornost ale většinou klesne houževnatost a o korozivzdornosti už vůbec nemluvím. Já se pomalu přikláním ke kalení z střední hodnoty doporučeného rozsahu teplot a následnému zmražení a popouštění při nízkých teplotách .

Pustím sem jednu tabulku , podle mě hodně zajímavou.....Jsou tam vidět hodnoty při klasické a sekundární tvrdosti.

Každý ať si kalí co a jak chce Laugh


JERONIMO vložil tyto přílohy:
tabulka_poldi.jpg.jpg


Pochybnosti jsou otcem vynálezu. - Ambrose Bierce
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 12/3/2011
Příspěvky: 568
Nemam toho zo sliaipnera zakalene "desiatky"ale toto <<condursal, su ti na nic. pri sleipneri jedine folia>> nehnevaj saale toto je cista sprostost
- ano pisem sprostosti. pisem z vlastnej skusenosti a ano cepeli su desiatky, tak snad viem o com pisem... z condursalu je cepel dost opalena a treba nechat povrch s dostatocnourezervou na odbrusenie. z folie vytiahnem ciste cepele. ano, folia je najdrahsi sposob, ale pozerat na 1-1,5e/cepel je take...ani neviem ake

Este mi vysvetli preco je nutne kalit z max moznej (-5) odporucanej (vyrobcom uddeholm) teploty lebo ak si pozres kaliace a popustacie diagrami tak naozaj nevidim vyznam,0.5-1HRC rozdielu?
- max kaliaca teplota je 1080.
a mam pocit ze tieto hranicne kaliace teploty idu na ukor huzevnatostiWink ale rad sa poucim.....
- preco doporucujem tuto teplotu? lebo to mam odskusane. nemam pocit...

casper >>> O cene condursalu sa da diskutovat.je to cena na veeeela cepeli a urcite to skus kaliaca teplota 1050-60 (honit to na maximalkuj je kraviana). A ako pise baca tenky nater nechat dobre zaschnut nater musi bit dokonale premiesany!!! (ucinne ochranne latky klesaju ku dnu) a tie platne...ano ide to aj vo sveraku ale tie platne su tutovka jedna na ponk potom cepel druha na vrch stiahnem svorkami a je vymalovane ale toto musis spravit hned!!!!po kaleni ked je cepel este tepla

Ja vkladam cepele do pece +- 600st
- ja zase do studenej a pomaly zohrievam

Co se týče kalicích teplot vysoce legovaných ocelí tak je to věc názoru a zkušeností . V první řade záleží na oceli , ale všeobecně benefity kalení z vyšších teplot a popouštění na sekundární tvrdost nebudou na čepele až tak zajímavé. Ano zvýší se otěruvzdornost ale většinou klesne houževnatost a o korozivzdornosti už vůbec nemluvím. Já se pomalu přikláním ke kalení z střední hodnoty doporučeného rozsahu teplot a následnému zmražení a popouštění při nízkých teplotách.
- pri sleipneri nejde o sekundarne tvrdosti, vyrobcom odporucana najnizsia popustacia teplota je 540C. vid zbytkovy austenit v popustacom diagrame...

a jeronimo, mas pravdu: Každý ať si kalí co a jak chce Laugh

Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 6/30/2006
Příspěvky: 3,773
Nechcem vam kazit vasu rodinnu hadku ale tiez sa priklanam k nizsim kaliacim teplotam. Ak je max. kaliaca teplota 1080°C este neznamena, ze je aj najlepsia. Suhlasim s Jeronimom, ze korozivzdornost dostava pri vyssich teplotach dost na prdel. Teda nie, ze by uplne zmizla ale moze byt nizsia aj o 1-2%. Pri oceli ako N690 je to vcelku zanedbatelne lebo ma cca 17% chromu ale u Sleipnera je to len 7,8% a tam uz pokles o 1-2% bude dost citit. No a tiez pri tych teplotach okolo 1080°C narasta mnozstvo zbytkoveho austenitu v oceli. Pri 1030-1040°C je to priblizne 10% ale pri 1075°C je to uz cca 22% austenitu, ktore treba odburat! Bearpaw pise, ze najnizsia doporucena popustacia teplota je 540°C. To nie je celkom pravda. Plati to pre pripad ak sa nepouzije podmrazenie. Pri podmrazeni mozno pouzit popustacie teploty od 180°C < 560°C. A to preto lebo podmrazenie odbura zbytkovy austenit bez nutnosti hnat popustacie teploty vysoko. Takze su dve cesty. Bud pouzit podmrazenie s moznostou pouzivat nizke popustacie teploty alebo bez podmrazenia a vysoke popustacie teploty. Navyse, pri vysokych popustacich teplotach je potrebne aby sa popustila najlepsie ihned (!) po ochladeni na 50-70°C.

Otazka na Bearpawa, mas dve pece a popustas hned v druhej pripravenej na 540°C alebo cakas kym ti vychladne kaliaca a popustas v nej? Pri tej druhej moznosti totiz narasta s dlzkou doby cakania na teplotu aj mnozstvo austenitu, ktore sa ti nepodari transformovat.

Ja som preto lebo nemam dve pece zvolil nizsiu kaliacu teplotu (cca 1035°C) kde zbytkovy austenit je spominanych cca 10% a popustaciu cca 545°C kde by som sa mal pohybovat medzi 0% (velmi optimistickych) az 10% (velmi pesimistickych) zbytkoveho austenitu.
1 ovečka, 2 ovečky, 3 ovečky, 4 ovečky, 5 .... teraz tu bola !!!
Uživatelé v tomto tématu
Guest

Přechod na fórum
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete editovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete vytvořit anketu v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v průzkumech v tomto fóru.

RSS - hlavní fórum : RSS

  
Reklama
Terms Of Use | Privacy Statement | Copyright 2006 by Milan Pokorný | Vaše připomínky pište na support@knife.cz Powered by Progris