ZAREGISTROVAT   |  PŘIHLÁSIT   |
PROHLEDAT
Fórum
Kalení + kovařina Možnosti
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 3/7/2008
Příspěvky: 2,687
Skús Želvu. Keď bude mať čas sa ti venovať tak by to bol pre teba majster ako vyšitý. Applause
Happy
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Moderátor
Připojený: 12/20/2005
Příspěvky: 6,341
tak zase ber to tak že když si ho vyboucháš sám, budeš k tomu mít úplně jiný vztah než když ti to někdo vybouchá.. navíc kelťák je fakt asi ten nejjednodušeji vyrobitelný nůž co jde..
Posláno:
Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 6/18/2018
Příspěvky: 177
Nehledej v tom vědu . Velice pravděpodobně to bude něco podobného Stabilce a něco s niklem . Už jsem jednou kamarádovi podobný materiál kalil. Bez čehokoli a nebyl problém. Hodim ti sem fotku. Po kalení se jenom trochu "prohloubila" kresba a břit se trochu přelíznul a bylo. Poptej se nožířů v okolí a nech si to "namalovat" condursalem a bude Wink plechovka je sice drahá ale nátěr jedné čepele je v korunách ani ne.
Na tu folii se opravdu vykašli......

Měl jsi pravdu nože jsem vybrousil a nechal ještě na brus, dal zakalit bez jakékoli ochrany a dopadlo to dobře. Teď je jen dobrousím a těším se až je budu mít hotový. Sendviče se mi moc líbí. Už mám nachystaný materiál 19312 a 19655 doufám, že se podaří kovářsky svařit a že si sendvič ukuju sám. Dík za rady.
Posláno:

Začátečník
Skupiny: Člen
Připojený: 11/29/2018
Příspěvky: 13
Zdravím z Čížkovic, prosím vás někoho o radu. Rad bych se pokusil o přestřenkování noze. Chtěl bych se pokusit o střenky ze dřeva - to mam velice rád. Nevím však, jak s nýtovanim. Zkoušel jsem si rozklepat nytek mosazný, ale cela koncovka mi popraskala. Na internetu jsem se dočetl, že mám mat. předehrat, to mi ale opálilo ty dřevěné střenky. Prosím o radu, jaky mat.použít a jak rozklepat. Děkuji moc Admire
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 2/16/2008
Příspěvky: 1,158
Nýtování není složitý. Jen je třeba dodržet pár jednoduchejch věcí.
U nýtování kovů je žádoucí, aby se nýt napěchoval v díře. Ale táhne vždycky hlava.
Jinak se chová nýt za tepla a jinak za studena.
Nýtování dřeva je potřeba dělat lehoučkým kladívkem a malejma úderama, ať se roznýtuje jen hlava, jinak se ti nýt pěchuje a dřevo ti roztrhne.
To zahřátí nýtu bylo asi myšlený jako vyžíhání, aby se netrhal.
Jinak nýtuj do malýho zahloubení. Drží to perfektně.
" a všichni tam nasávali jak tepláky hozený do potoka "
Hlavně nenápadně, jakože nic!
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 11/2/2010
Příspěvky: 2,430
To zahloubení navíc pomůže předejít popraskání střenek. Ale při práci měj nejt na svěráku ( takový ta plošky na těle), aby vložený heft nevylejzal. Sám na to beru svařovací mosazný dráty. 2,3,4 mm průměr.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 2/9/2002
Příspěvky: 4,369
yoda4111: Pokud jsi ještě střenky nenýtoval, zkus to nejdřív měděným drátem - je měkčí než mosaz. Každopádně ovšem měděný i mosazný drát před použitím rozehřej do červena - třeba nad plynovým sporákem - a pak rychle ochlaď ve vodě. Měď i mosaz při tomto postupu (na rozdíl od železa) dočasně změkne (neuchovávej změkčený materiál dlouhodobě). Jinak ovšem můžeš střenky prostě i s dráty místo nýtů, vsazenými do přesně vyvrtaných dírek, přilepit na řap epoxidem (třeba UHU plus endfest) a po přebroušení povrchu střenek nikdo nepozná, že to není čistě roznýtované... Wink Třeba u kostěných střenek je to nejbezpečnější postup.
Posláno:
Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 4/12/2017
Příspěvky: 51
Dnes so si zakalil jakut a ho prehlo keď som ho stiahov vo zveraku tak sa zrovnal ale keď som povolil tak zase sa to vrátilo tak som skúsil ho zapáčiť a praskol bolo to hneď po kaleni ešte pred popustenim a ocele 14260 ako správne narovnat ohnutu čepeľ po kaleni nevie mi niekto poradiť


Tomáš Štefánik vložil tyto přílohy:
15466856424111404326545.jpg.jpg
DSC_0312.JPG.jpg

Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 5/3/2015
Příspěvky: 246
Sice jsou tu mnohen povolanější odborníci než já, ale i tak bych mohl trochu poradit.

Tepelné zpracování prováděj tak, abys po kalení nemusel rovnat.

Před kalením čepel napřed vyžíhej do měkka, tím odstraníš jakékoliv (asi) pnutí, které se vytvořilo během kování či broušení. Provedeš to jednoduše (u uhlíkovek): čepel zahřeješ na kalící teplotu (celou i s trnem), ujistíš se , že je dokonale rovná a poté ji necháš velmi pomalu zchládnout, tzn já např. čepel zapíchnu do kýblu s popelem ze dřeva a nechám ji tam cca půl hodiny až hodinu dle velikosti čepele. Poté již čepel vytáhnu, okartáčuju od popela, zakalím a popustím, není problém, čepel je perfektně rovná (nebo alespoň tak rovná, jak jsem ji vykoval či vybrousil)

Zkus to tak, mých prvních cca 5 pokusů o čepele se vždy ohlo a ohýbání buď nepomohlo, nebo se lámaly. Poté jsem začal před kalením čepele žíhat a dalších cca 30 nožů už bylo naprosto v pohodě.
,,Všeliké kvaltování pro hovada jest"...J. A. Komenský; Nechceš-li vyrobit svůj 20. nůž, nevyráběj ten 1.!
Posláno:
Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 4/12/2017
Příspěvky: 51
Práve to ze bol vyzihany aby sa mi lepšie brusil ale bol tenší v chrbte asi to spravilo to ohnutie.
Posláno:
Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 6/18/2018
Příspěvky: 177
Po vykování čepele ji dám do výhně do toho žhavého když končím a nechám tam čepel dokud výheň nevychladne a stačí to v podstatě to trochu vyžíhám. Předtím taky čepele praskaly. Klasické žíhání bude dost v domácích podmínkách nákladné. Po zakalení s čepelemi nic nedělat i kdyby byla prohlá napřed popustit a až pak rovnat a nepáčit! Rovná se klepáním ostřejším kladívkem tak aby se čepel srovnala a zároveň šly ještě klepance vybrousit. Ok Grin Jinak jakut pěknej.
Takhle třeba vypadá klepáním rovnaný sekátor kalený tento týden.


FerdaHL vložil tyto přílohy:
6457.jpg.jpg

Posláno:
Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 4/12/2017
Příspěvky: 51
Cez týždeň vyskúšam dúfam že bude čas.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 12/3/2011
Příspěvky: 568
FerdaHL: praveze rovnat treba cepele hned po zakaleni, ked su este horuce. pekne sa daju zrovnat aj v ruke- zalezi ale od typu ocele, niektore idu lahko (n690, elmax, sleipner...), niektore tazsie (14 260).
nie stiahnut do zveraku... ale chytit a ohnut.
prirodzene pred kalenim, po kovani by bolo dobre ocel normalizovat a nasledne zihat na makko. no ale ked si mylsis zeby to bolo nakladne...
materialovy list na nieco je Happy
Posláno:
Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 4/12/2017
Příspěvky: 51
Zihanie na mäkko je v technickom liste ziham ale normalizovanie je čo ak sa môžem opýtať???
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 2/16/2008
Příspěvky: 1,158
Někdy se tady začnou probírat věci, který udělají začátečníkům v hlavě větší guláš než měli před svým dotazem.
Bearpaw má v podstatě pravdu, rovnání který zmiňuje se nazývá "rovnání na austenit".
Ale! Rovnání na austenit se dělá v tom případě, dokud ještě neproběhla přeměna všeho austenitu na martenzit. Třeba u té zmiňované 14 260 je v mat listu začátek přeměny Ms(Martenzit start) 310 stupňů celsia. Podle průběhu teplot Ms a Mf(Martenzit finish) by měla přeměna austenitu na martenzit skončit někdy kolem 100 stupňů celsia.
Lidsky, měli byste při rovnání 14 260 na austenit, vyndat čepel z oleje dřív, než dosáhne teploty sto stupňů a hned rovnat.
Samozřejmě, u ocelí s vyšším obsahem uhlíku se teplota Mf snižuje, třeba už i u 19 312 je to -100 stupňů celsia, takže třeba tu jde dochladit na pokojovou teplotu a pořád jde srovnat na martenzit. Ale tohle se provádí bezprostředně hned po kalení.
Do tohoto se lidem míchá právě i předehřátí oleje. Je potřeba vědět, kdy je žádoucí a kdy ne.

A to se vůbec nebavím o přehřátí oceli při kalení. Čím víc je v oceli uhlíku, tím víc zbytkovýho austenitu je po přehřátým kalení v oceli. To s sebou přináší snížení tvrdosti oceli po kalení a navíc při dalším rozpadu austenitu, třeba po nízkoteplotním popouštění, další nárůst pnutí v materiálu.
Zase lidsky, přešvihnete teplotu při kalení, popustíte na danou teplotu popouštění, ale čepel vám i přesto může prasknout, když ne hned, tak klidně při používání, protože místo abyste popouštěním snížili pnutí a dokončili ste rozpad austenitu na martenzit, ten bude probíhat dál i po popuštění a to pnutí se může projevit za čas prasklinou.

A pak se tady bude sáhodlouze rozebírat proč ta čepel mohla prasknout.

Jak napsal Bearpaw, materiálovej list k něčemu je.
Dodržujte u ocelí přesně tepelný zpracování podle materiálovýho listu a předejdete většině problémů.

Já osobně preferuju rovnání čepelí až po popouštění jak psal FerdaHL, většina materiálů který používám mi k rovnání na austenit nepasuje.
" a všichni tam nasávali jak tepláky hozený do potoka "
Hlavně nenápadně, jakože nic!
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 2/16/2008
Příspěvky: 1,158
Normalizační žíhání se dělá pro odstranění nedostatků mikrostruktury oceli po předchozím zpracování(jo, i po kování).
Dělá se jen u podeutektoidních ocelí (cca do 0,83 procent uhlíku a minimum legur).
Ohřeje se na teplotu "zhruba třicet stupňů nad kalící" a zchladí na vzduchu. Hned potom je vhodný žíhat na měkko, protože po normalizačním žíhání je tvrdost o něco vyšší a hůř se obrábí. Taky se nesmí přehnat teplota, protože pak zbytečně hrubne zrno.
" a všichni tam nasávali jak tepláky hozený do potoka "
Hlavně nenápadně, jakože nic!
Posláno:
Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 4/12/2017
Příspěvky: 51
Ďakujem pekne za informácie čiže v domácich podmienkach bez elektronickeho riadenia pece je to dosť obtiazne. Alebo roky praxe??? Čím skôr do výstavby elektrickej pece.
Posláno:
Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 6/18/2018
Příspěvky: 177
Jak jsem psal žíhat jak na odstranění pnutí tak normalizačně nebo dokonce na měkko je v domácích podmínkácj náročnější. Ne každý máme doma žíhací pec. Laugh Popravdě stačí dát vykované čepele do popela, uhlí, granulí a nechat je tam vychladnout. Chce se to podívat na videa například perfektní je tohle a hromada na youtube.
https://uloz.to/hledej?q=Knifemaking+Unplugged
Posláno:
Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 4/12/2017
Příspěvky: 51
A v podmienkach s klasickou vyhnou alebo plynovou je možné zakalit pruzinovku ako by to bolo typ top.???
Posláno:
Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 6/18/2018
Příspěvky: 177
Tomáš Štefánik napsal:
A v podmienkach s klasickou vyhnou alebo plynovou je možné zakalit pruzinovku ako by to bolo typ top.???

Takhle Ok A olej dát před tím na radiátor aby byl teplejší. A pak popustit 2 hodiny na 200°C v troubě , ale napřed vyndat kačenu z té trouby Laugh


FerdaHL vložil tyto přílohy:
predehrev.jpg.jpg

Uživatelé v tomto tématu
Guest

Přechod na fórum
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete editovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete vytvořit anketu v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v průzkumech v tomto fóru.

RSS - hlavní fórum : RSS

  
Reklama
Terms Of Use | Privacy Statement | Copyright 2006 by Milan Pokorný | Vaše připomínky pište na support@knife.cz Powered by Progris