Server knife.cz je závislý na zobrazování reklamy.
Zvažte, zda pomůžete zajistit existenci serveru vypnutím adBlocku.
Jak vypnout
ZAREGISTROVAT   |  PŘIHLÁSIT   |
PROHLEDAT
Fórum
Z čeho dělat, kde shánět? Možnosti
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 1/23/2002
Příspěvky: 764
Pokud nechceš využít služeb profi kalírny, což je podle mě nejlepší možnost, pak na kalení uhlíkových a nízkolegovaných ocelí (což jsou materiály, které popisuješ) existuje jednoduchá finta: zkoušet materiál při ohřívání magnetem. Ke kalení je vhodná chvíle, kdy se přestanou přitahovat (změna struktury na austenit). Funguje to docela dobře. Lepší je olej než voda, pokud je materiál i pak měkký, zkusit osolenou nebo mýdlovou vodu, případně na okamžik ponořit do vody a pak dochladit v oleji. Také okamžitě po kalení popouštět.
Jinak mě zaujala ta tvá plynová výheň. Smím vědět, na kolik tě přišla? Dá se najít někde na webu?
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 1/23/2002
Příspěvky: 764
Jo, tu MIKU už jsem si našel v Googlu. Nevypadá to špatně...
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 5/10/2002
Příspěvky: 5,347
Díky za rady, určitě to hned dneska zkusím. Ještě mi prosím napiš, jak bys to popoštěl. Kudlu z ložiska jsem zakalil ůplně natvrdo ve vodě, nepopustil, a když mi předevčírem spadla na zem - na lino, tak se rozpadla na čtyři kusy. Chystám se na nějaký nerezovky ale to už jsem se domluvil v kalírně - to nebudu riskovat.
Jinak ta výheň funguje fakt parádně. Píšou max. 1200 stupňů - to je světle oranžová. Pepřepálíš, bez okují, narveš tam třeba 4 kusy najednou a postupně si je bereš a zase je tam strkáš. Malá bomba vydrží podle toho, jak to mastíš. Aly ty 4 - 5 hodin asi jo. Jen na kovářský svařování je to asi málo - co?
pro více info a dostupnosti našich nožů mrkněte na naše stránky, díky
dohnalknives.com
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 5/10/2002
Příspěvky: 5,347
Ještě mě napadlo, má cenu to nějakou dobu na té teplotě vhodné pro kalení držet? U některejch ocelí jsem četl třeba 10 minut, 5 minut ...
díky
(pepřepálíš v minulým dotazu je slušnej překlep)

pro více info a dostupnosti našich nožů mrkněte na naše stránky, díky
dohnalknives.com
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 1/23/2002
Příspěvky: 764
Petr Dohnal napsal:
Ještě mi prosím napiš, jak bys to popoštěl. Jinak ta výheň funguje fakt parádně. Píšou max. 1200 stupňů - to je světle oranžová. Pepřepálíš, bez okují, narveš tam třeba 4 kusy najednou a postupně si je bereš a zase je tam strkáš. Malá bomba vydrží podle toho, jak to mastíš. Aly ty 4 - 5 hodin asi jo. Jen na kovářský svařování je to asi málo - co?
Vhodná popouštěcí teplota by byla asi 200-300 st.C (ale je to potřeba odzkoušet na konkrétním materiálu). Nejjednodušší metoda je očistit kousek čepele šmirglem na čistý kov, opatrně ohřívat a sledovat barvu náletu - skončit na purpurové až světle modré a pak nechat volně ochladit na klidném vzduchu.
Těch 1200 st. je na kovářské svařování fakt málo -to chce takových 1300. Ale šly by svařovat vysokouhlíkové oceli za předpokladu dokonalého očištění od okují tavidly - to už ovšem není žádná sranda. Byl bych také opatrný s tím, že při teplotě 1200 st. materiál nepřepálíš - to sice ne, ale ocel s vyšším obsahem uhlíku už může při této teplotě při kování praskat - v lepším případě úplně, v horším si takové prasklinky všimneš, až když se ti čepel rozpadne při kalení nebo dokonce při používání.
Co se týče výdrže na kalicí teplotě, to má význam hlavně u silnějších průřezů, aby bylo jisté, že se prohřály celé - na to už ovšem potřebuješ pec s řízenou teplotou. Každopádně magnet ti nezalže - zjistíš přesně, kdy se všechen ferit a perlit v oceli změnil na nemagnetický austenit, což je přesně to, co pro kalení potřebuješ.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 1/23/2002
Příspěvky: 764
Jo, ještě je asi docela důležité upozornit, že magnetem zjistíš spodní hranici kalicí teploty, ne horní. Je tedy potřeba materiál trvale zkoušet a kalit ihned po ztrátě magnetických vlastností, aby se nepřehřál a nedošlo ke zhrubnutí zrna.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 5/10/2002
Příspěvky: 5,347
Díky, ještě se zeptám, co to má za následek?
A ještě mám něco. Když kalím pružinovou ocel v oleji, není to extra zakalené, dá se do toho škrábnout kdečím. Když jsem to zkoušel ve vodě, tak to ruplo. Mám tu vodu ohřát, třeba až k varu?
Z čeho se vlastně pružiny do aut dělají?
Hodně zdaru.
pro více info a dostupnosti našich nožů mrkněte na naše stránky, díky
dohnalknives.com
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 1/23/2002
Příspěvky: 764
Obecně platí, že mechanické vlastnosti oceli jsou tím lepší, čím jemnější zrno má. Zrno hrubne za vysokých teplot, zjemňuje se kováním a ohřevem na hranici austenitické přeměny, respektive výdrží na této teplotě. Ocel zakalená z příliš vysoké teploty, tj. s hrubým zrnem, má nižší řezivost i odolnost proti opotřebení při zhruba stejné tvrdosti a hlavně je mnohem méně houževnatá, může snadno prasknout již při kalení.
Pružiny českých automobilů jsou většinou z oceli 14260, která se kalí asi z 850 st.C do oleje a popouští při 300-500 st.C, ale můžou to být klidně ekvivalenty českých ocelí 12071, 12081, 12090, 13180, 13270, 14160, 15260... a spousta jiných, zkrátka "pružinová ocel" je široký pojem.
Většina z nich je ovšem velmi dobře kalitelná do oleje, pokud ti to nefunguje, pak - jak jsem psal - můžeš zkusit horkou, mýdlovou nebo osolenou vodu, případně čepel na chvíli vnořit do vody a pak dochladit v oleji.
Důležitá je také technika kalení - hlavní zásadou je vkládat kalený předmět ve vertikální orientaci, tj. hranami nahoru a dolů, nikdy na plocho. Jo, a taky není špatné olej předehřát na cca 60-70 st.C.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 5/10/2002
Příspěvky: 5,347
Díky moc za informace. Ruplo mi to i v horké slané vodě ale asi fakt kalím při příliš vysoké teplotě. Tohle zkoušení je super ale já blbec si vždycky dám tu práci s čepelí a pak jí prasklou vyhodím. Každopádně mám ale ten výbrus čím dál tím lepší. Takže se aspoň nezdržuji s držátky.
Není problém i v tom, že to zakalím do oleje a když to není tvrdé, zakalím to do vody. Neměl bych to zase popustit před tím druhým pokusem? Jó je to boj. Má mě ale přijít ocel D2 a kalírna je domluvená - nebude to už takové dobrodružství, ale myslím že vytrvám a na tohle příjdu.
pro více info a dostupnosti našich nožů mrkněte na naše stránky, díky
dohnalknives.com
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 1/23/2002
Příspěvky: 764
Petr Dohnal napsal:
Není problém i v tom, že to zakalím do oleje a když to není tvrdé, zakalím to do vody. Neměl bych to zase popustit před tím druhým pokusem?[/b]

Také to může hrát roli, bylo by dobré před každým kalením ocel vyžíhat, tj. ohřát na kalicí teplotu a pak nechat co nejpomaleji zchládnout, např. zahrabanou do jemného suchého popela. Problém také může být v nepatrných trhlinkách vzniklých při kování nebo v nepravidelnosti tvaru čepele. Kalení je v každém případě boj, bez možnosti přesné regulace teploty a bez znalosti materiálu je to spíše sázka do loterie.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 5/10/2002
Příspěvky: 5,347
A mám další problém. Slíbená D2 konečně dorazila ale při kování, když se dostanu už na slabší průměr, to začne od krajů praskat. Chová se to úlpně jinak než nerezovky. Někdo už tady na to narazil, ale pořádná odpověď nedorazila. Nevíš Piké co s tím? Vysoká teplota při kování? Nízká?
Nebo se toho musí mlátit velice opatrně? Ale zkovej to z 8 mm opatrně bez použití hrubšího násilí.
pro více info a dostupnosti našich nožů mrkněte na naše stránky, díky
dohnalknives.com
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 5/10/2002
Příspěvky: 5,347
Tak jsem si to našel a koukám, že jsi to byl ty. Došel jsi tedy nakonec k nějakému slušnému výsledku, nebo se s těmi šesti kily D2 můžu jít tak akorát vyfotit?
pro více info a dostupnosti našich nožů mrkněte na naše stránky, díky
dohnalknives.com
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 1/23/2002
Příspěvky: 764
Jo, byl jsem to já a nic kloudného jsem fakt nevymyslel Sad. D2 má kovací teploty 850-1050 st. C, ale klade při kování neuvěřitelný odpor, neukovali jsme to ani ve dvou s přitloukačem. navíc stačí lehce přehřát a už to praskne Sad. Chtělo by to asi pec s řízenou teplotou a buchar nebo lis, ale bohužel zatím nemám ani jedno. Ale jestli máš tu ocel v osmičce pásovině, tak bych z ní zkusil něco vybrousit. Nemusíš ubírat zase tolik a můžeš třeba zkusit polointegrální nůž s čepelí a záštitou z jednoho kusu. D2 za to určitě stojí, je to skvělý matroš, už z ní taky pár broušených nožů mám.
pyp
Posláno:
Začátečník
Skupiny: Člen
Připojený: 5/7/2003
Příspěvky: 1
s katrem mam taky celkem dobré zkušenosti,ale na dýky a nože,které nejsou určeny k házení,není špatná ani ocel ze starých hoblovacích nožů na dřevo.dá to sice práci to vybrousit,ale výsledek stojí za to.nedá se to kalit,ale tvrdost je dostatecná.cca 59-62hrc.pozor,je to křehčí,nepáčit.Sadna házecí nože,jsou bezva starý pružiny z trabanta-na každým vrakovišti za pakatel.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 5/10/2002
Příspěvky: 5,347
Ještě k té D2. Zkoušel jsem všelijaké teploty, ale nejlíp se to chová, když to rozehřeju fakt na docela dost, a parkrát do toho řádsky majznu. Pak to rychle zase strčit do výhně. Ani to skoro nepraská, maximálně malinko u krajů. Jen mám obavy, když to potom odbrousím, aby nebyly nějaký prasklinky uvnitř. Ani tak velký odpor to neklade. A co je teda docela divný - nechal jsem to vychládat pomaloučku, v té plynové výhni, a stejně je to potom tvrdý jako prase a nejde do toho ničím normálním škrábnout. Chová se to jako zakalený - ale vím prd, jak je to tvrdý. Dnes budou další pokusy, tak jsem zvědav.
pro více info a dostupnosti našich nožů mrkněte na naše stránky, díky
dohnalknives.com
Posláno:
Začátečník
Skupiny: Člen
Připojený: 5/16/2003
Příspěvky: 20
Zdravicko, nechci aby to vypadalo tak, ze vsechno kolem kaleni znam, tak to rozhodne neni, ale jsem vyucen ve strojirenstvi, takze o tom neco vim. Na kalitelnosti oceli, zalezi jeji slozeni a to hlavne procento uhliku. Uhlikata ocel je dobre kalitelna,ale neni svaritelna. Take cim vice uhliku tim je ocel krehci, proto je nutno vyrobek po zakaleni popoustet. Take zalezi na slozeni oceli a od toho se urcuje kalici teplota, ktera se pozna podle barvy ohrateho kovu. Existuji na to tabulky. Z toho vypliva, ze pokud neznate presnetridu ocele, je kaleni vice pokus, nez jistota. Take k tomu katrovemu platku, ten se dnes take vyrabi i zmene uhlikatych materialu, ktere jsou houzevnate a v oblasti zubu je pomoci metalurgie nanasen tvrdokov. Jeste pokud chcete zjistit z ktereho materialu je v hodne delat noze, tak staci zajit do knihovny vypujcit si strojnicke tabulky a tam nektere tridy oceli jsou popsany a je tam popsano i jejich pouziti. Tak to je asi tak kratce vse co jsem chtel zdelit. A jeste jedno, k cemu je sice hezky nuz, ktery nedrzi ostri. Jinak ja jsem sice jeste zadny nuz neudelal, ale videl jsem vyrobek jednoho znameho a tomu vyroba zaviraciho noze trvala neco kolem 70 hodin. Tak sa majte fajn a hodne zdaru pri vyrobe kvalitnich nozu, hlavne se nesmite bat.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 1/13/2002
Příspěvky: 1,172
Já jsem zase úplnej amatér, ale zkouším teď vyrobit čepel ze starýho pilníku. Nevypadá to špatně, ale trochu jsem to tím rozbrusem přehřál, budu muset z ostří ubrat Happy)) Jo a taky to dost rezaví, ale věřím, že až to vyleštím a namažu, tak to bude k užití. Dělám něco na způsob severskejch nožů s krátkou masivní čepelí, takže by se to snad ani nemuselo zlomit. Máte s pilníkama někdo zkušenosti?
Proč mi vždycky vyjde příspěvek na začátek nové stránky?
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 5/10/2002
Příspěvky: 5,347
Pokud se ti to nepodařilo při broušení vyhřát a popustit, nemuselo by to bejt špatný. Jen budeš muset bejt dost opatrnej - je to dost křehký. A co se týče rezi - podívej se, jak vypadají starý pilníky, pokud k nim může vlko.
pro více info a dostupnosti našich nožů mrkněte na naše stránky, díky
dohnalknives.com
Posláno:
Začátečník
Skupiny: Člen
Připojený: 5/16/2003
Příspěvky: 20
Ani to s tema pilnikama nejni tak jednoznacne, mam doma pilniky jeste po dedovi, ktere se nechaji i ohnout, ale zase nedrzi tak dobre ostri, zalezi ja byl zakaleny.
Jinak pri tom brouseni je potreba dbat na to aby se material moc nevyhral, nejlepsi je pomalu vybrousit tvar na hrubo a hodne chladit a pri dokoncovani je nejlepe pouzit vodni brus.
Ja osobne pouzivam na vyrobu nozu pro pouziti v dilne, nejsou nijak vzhledove upravene, zlomene pilky ze strojni ramove pily. Ale ted se pokousim delat nuz z materialu 19191, ale to znamena ho uz tepelne upravovat. Jinak z tech pilek delali kluci v praci docela solidni noze, ktere i drzeli ostri, problem je do nej udelat diru na upevneni skrenky. Jeste k te 19191, mel uz jsem jeden nuz takhle rozdelanej a byl uz i zakalenej, pri seknuti do hrany zeleza se ani neztupil ani nezlomil, jenze my ho nekdo ukrad, takze delam novej. Skoda ze na to mam moc malo casu. Nevyhoda 19191 je ze rezne ale urcite existuje nejakej zpusob jak tomu zabranit. Vcera mi jeden pan pri debate na toto tema povidal ze drive se damastencke oceli kalili do panenske moci, urcite to melo neco do sebe, protoze moc obsahuje soli a tim tam vznikalo neco podobneho Nitridovani. Takze ted musim vyhledat nejakou literaturu a zasatrat v pameti jak se to vlastne dela a pokusit se o nejakou podoubnou upravu.
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 11/11/2001
Příspěvky: 359
Z pilniku sem už udělal jednu čepel povrchově zakalenou. Zatim je ve stádiu výzkumu ale vypadá to velice nadějně. Zkuste pilník vyžíhat na měko a vznikne matroš houževnatej na nůž až až.S tim reznutím je ale fakt problém... Nitridace je určitý řešení ale pokud chcete vytvořit kvalitní vrstvu tak to zase pilník vyžíháte a jelikož neobsahuje nitridotvorné prvky(většinou je to uhlíková nástrojovka) tak z toho vznikne pěkný máslo! Když na něco přídu dam vědět ale teď přestavuju výheň tak si nějakej čas nezakovu..)-:
Pochybnosti jsou otcem vynálezu. - Ambrose Bierce
Uživatelé v tomto tématu
Guest

Přechod na fórum
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete editovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete vytvořit anketu v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v průzkumech v tomto fóru.

RSS - hlavní fórum : RSS

  
Reklama
Terms Of Use | Privacy Statement | Copyright 2006 by Milan Pokorný | Vaše připomínky pište na support@knife.cz Powered by Progris
pendik escort
ankara escort
antalya escort bayan
beylikduzu escort porna
antalya escort
kurtkoy escort
antalya escort
gaziantep escort
Kurtkoy Escort
beylikduzu escort lara escort istanbul eskort bayan izmit escort bayan pendik escort
erzurum escort
sikis
porno
sincan escort
istanbul escort maltepe escort