ZAREGISTROVAT   |  PŘIHLÁSIT   |
PROHLEDAT
Fórum
Pece - Tavení / Odlévání / Ohřev II. Možnosti
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 5/10/2002
Příspěvky: 5,482
Tyglíky jsme dělali ze šamotové sypké hmoty v pytli - asi na vymazávání komínů. Pokud kvalitně vyschnou, celý proces vydrží. To máme vyzkoušené jak od Jardy, tak z pokusů u Milana Svátka. Na naše současné tavby používáme grafitové tyglíky z MKZ (moravských keramických závodů) - adresa je myslím o něco výš.
Upozorňuji při tavbě wootzu na bezpodmínečné - velmi dlouhé vychládání po ukončení tavení a nutnost difuzního ohřevu kvůli rozpuštění dendritické-lité struktury. Pokud nemáte pec kde to můžete nechat hodinu na cca 1100°C, nevím jak si s tím poradíte. A i když se to podaří překovat - zůstane-li litá struktura, nůž bude křehký a v podstatě nepoužitelný ...
Další věcí je, jak při tolika kovářských cyklech zaručit to, že při ohřevu nepřekročíte austenizační teplotu - já to řeším pecí, která je zapnutá dva dny, než se to povede přebouchat.
Vytavit cosi není tak hrozné, to se nějak povede, horší je co s tím dál.
Nestraším - opravdu to není prdel, ani samotné překovávání - bez bucharu a pece bych do toho nešel.
pro více info a dostupnosti našich nožů mrkněte na naše stránky, díky
dohnalknives.com
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 11/1/2004
Příspěvky: 1,446
Petr Dohnal napsal:
Tyglíky jsme dělali ze šamotové sypké hmoty v pytli - asi na vymazávání komínů. Pokud kvalitně vyschnou, celý proces vydrží. To máme vyzkoušené jak od Jardy, tak z pokusů u Milana Svátka. ...

no já ho asi moc vyschlej neměl.
s železem to je jak plastelínou
Posláno:
Začátečník
Skupiny: Člen
Připojený: 2/5/2007
Příspěvky: 3
nevite prosim nekdo, jaka je cena tech tavicich kelimku, od zavodu Moravske Keramicke Zavody??. Ja jsem laboroval s tavbou bornzu, coz je dost podobne tavbe zeleza, ale muzu rict, ze vetsina keramickych materialu jde do haje teplotou, nejvetsi vydrz mela samotova keramicka hlina s ostrivem, nebo jak pisou kolegove, smichat samot s jilem, ale neni to ono... vse je dobre, ale nejvetsi problem jsem mel s praskanim a tvorbou skloviny na povrchu keramickych kelimku, vcetne samotovych. Zkousel i ze samotovych cihel vybrousit kelimky, bylo to uz lepsi,a le opet, pokryji se sklovinou, ktera lepi poklicky ke kelimku.

Jak mate vyrobeny vstup vzduchu do pece?. Nejaka jedna hlavni tryska, nebo vice trysek na dne, nebo ve stenach pece??. Me totiz tygliky praskaly, a to jsem mel puvodne 4 dyzny, pak 6, ale asi je to malo...tygliky me porad praskaly ve 4 smerech, na styl kruhu, rozdeleneho na 4 usece.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 7/27/2001
Příspěvky: 2,724
Kelímky nepraskají ani tak kvůli kvalitě či nekvalitě, ale díky nerovnoměrnému a rychlému ohřevu. Pokud budeš s teplotou najíždět pomalu a bez přímého působení plamene (například v elektrické peci), tak ti to vydrží víc pokusů (dva nebo tři)
A pokud nebudeš mít kelímky grafitové (ale tu zase v peci pomalu uhořívají) nebo korundové, sklovina tam bude vždy (vznik nad nějakých 700-900°C)
Posláno:
Začátečník
Skupiny: Člen
Připojený: 2/5/2007
Příspěvky: 3
slon napsal:
Kelímky nepraskají ani tak kvůli kvalitě či nekvalitě, ale díky nerovnoměrnému a rychlému ohřevu. Pokud budeš s teplotou najíždět pomalu a bez přímého působení plamene (například v elektrické peci), tak ti to vydrží víc pokusů (dva nebo tři)
A pokud nebudeš mít kelímky grafitové (ale tu zase v peci pomalu uhořívají) nebo korundové, sklovina tam bude vždy (vznik nad nějakých 700-900°C)

no jo, jenze me praskaly ve 4 smerech i kdyz jsem zvysil pocet dyzen na vic, samozrejme, tu technologii jsem dotahl uz na vyssi uroven, s teplotou se musi velmi opatrne, jinak je po nem jak po zabe. Premyslim ze udelam uplne novou pec, komplet, opet ze samotovych cihel, s zeleznou konstrukci, na dyzny pouziju zaruvzdornou legovanou ocel, zvysim tak dvojnasobne pocet dyzen s mensim prumerem.

Dost ma vliv i kvalita vyroby tygliku, pokud je delate v ruce, byt i velmi zdarile a presne, muzou praskat k vuli nerovnomerne tlousce sten, vnitrnim vadam, nejlepsi by byly presne, na hrncirskem kruhu utocene, ale jak z tak hrube hmoty utocit na kruhu nadobu Sad

Me ta sklovina vadi pri odlevani, nemuzu odlepit kolikrat poklicku od tygliku, ztracim tim cas a kov nenavratne chladne Sad
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 7/27/2001
Příspěvky: 2,724
Pokud kelímek nemá prasknout, je nutné vypalovat (nabíhat teplotu) s rozmyslem - nutná výdrž (cca hodinu) kolem 120°C - odchází fyzikálně vázaná voda, a pak 250-300°C - voda chemicky vázaná. A i pak je nutný pomalý nájezd teploty řádově 100°C za hodinu. Tohle se samozřejmě týká nevypálené keramiky, pokud je to již předem vypálené, tak ten nájezd může být rychlejší (a bez prodlevy kolem 300°C).
A pokud vezmeš rozpálený kelímek do studených kleští, tak ti taky popraská.
A se sklovinou nic neuděláš, ta prostě vzniká vzhledem k použitým surovinám, budeš je muset změnit.
Posláno:
Začátečník
Skupiny: Člen
Připojený: 2/5/2007
Příspěvky: 3
tygliky vypaluju nekolik hodin ve vypalovaci peci, kterou take pouzivam na temperovani tygliku pred zapocetim tavby Happy . Odhadovana teplota vypalu, neni sice zavratna, ale asi okolo 600°.

material, to si nevyberes, z dostupnych materialu nevyrobis prave asi nic, co by netvorilo sklovinu, leda pak uz jen ten grafit... Sad i samot tvori sklovinu pri tech teplotach Angry

nene, ty tygliky vzdy utvori pravidelne trhlinky uz pri taveni, mnohdy jimi dojde ke ztrate kovu jeste pred vytahnutim tygliku ven. Ten narust teploty v klasicke vzduchem pohanene koksove pece neni jednoduchy, kdyz vytemperujes tyglik v predehrivaci peci na nejakou teplotu, tak i tak popraska. Tam je ten problem, ze kdyz budes pomalu nabihat s teplotou, muze ti vsazka drevenych uhliku na roztopeni pece uhasnout - pouzivam z pocatku slaby tlak vzduchu.

Prave me zajimalo, jak maji tady lidi vyreseny ten privod vzduchu, jestli nejak centralne zespodu dna pece? Wink

Ale i tak, diky.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 12/13/2006
Příspěvky: 586
Prave me zajimalo, jak maji tady lidi vyreseny ten privod vzduchu, jestli nejak centralne zespodu dna pece? Wink

ČTVRTÁ TAVBA

VSÁZKU DO PECE TVOŘILO STARÉ ŽELEZO, KOKS, PÁPENEC A POLOMIT.


CHAIN vložil tyto přílohy:
KIF_6363.JPG.jpg
KIF_6366.JPG.jpg
PEC.png.jpg

Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 12/14/2005
Příspěvky: 942
Tak ten trik s tou ležící výhní je supéééér Happy Není jednodušší vzít starej větrák z náklaďáku, takovej ten v tom šneku a hodit k temu trafo???
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 12/13/2006
Příspěvky: 586
chichin napsal:
Tak ten trik s tou ležící výhní je supéééér Happy Není jednodušší vzít starej větrák z náklaďáku, takovej ten v tom šneku a hodit k temu trafo???


URČITĚ JO, ALE JÁ NIC TAKOVÉHO NEMÁM.
PŘEMÝŠLEL JSEM O HORKOVZDUŠNÉ (OPALOVACÍ) PISTOLI.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 12/14/2005
Příspěvky: 942
Mno nevím ešivá by vydržela tak dlouhý provozy, co jsou potřeba při tavbě....Zkus se stavit někde na vrakáču a poptata po tom fukaru, máme ho na výhni, k tomu přimontlej zdroj z PC coby trafo a Bass tam udělal i přepínání mezi 6V a 12V Happy
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 12/13/2006
Příspěvky: 586
MÁM HLINÍKOVOU VRTULI ZE ŠKODY 100
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 12/20/2005
Příspěvky: 2,855
Chichin: ten větrák, co máte v Rajhradu u výhně je myslím ze Škody 100, nebo 1000, měl jsem ho původně doma, 2 rychlosti, myslím, že ideální řešení Wink
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 1/14/2007
Příspěvky: 2,646
hoši jste šamani!!! Ale beton to vydržet nemůže, ani kdyby chtěl!

Když něčemu věnuješ dostatek času, budeš v tom MISTR. Pokud nejsi blb.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 9/17/2005
Příspěvky: 2,239
No, nevím jistě, ale plynový výhně,nevím přesně odkaz, ale má je tuším Honza Mára na Jataganu jsou údajně dělaný ze žáruvzdornýho betonu, aspoň to tam ta firma píše(na svejch stránkách)
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 11/1/2004
Příspěvky: 1,446
normální beton asi ne ale jsou žárobetony, kamarád z nich dělá náký díly do sklářský huti a tam bejvá i 1400C a hut když se neco neposere tak se nevypíná beží nonstop třeba rok.
s železem to je jak plastelínou
Posláno:
Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 7/21/2007
Příspěvky: 199
http://www.technicalmuseum.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=45&Itemid=66

Experimentální tavba železné rudy pro veřejnost 19.9 stará hut u adamova.
Posláno:
Začátečník
Skupiny: Člen
Připojený: 9/11/2008
Příspěvky: 47
Tady máte tavbu v domácích podmínkách i s popisem.
token.cz/?p=45
Posláno:
Začátečník
Skupiny: Člen
Připojený: 12/17/2013
Příspěvky: 1
Ahoj vsem...po shlednuti jednoho dilu Laboraratore pro chlapy Jamese Maye kde odleval jakysi odstavnovac me chytla touha zkusit si neco podobneho.Ze zacatku to bylo jen zkusit si vytvorit tu "tavici pec" a zkusit rozpustit nejaky kov.
Jak se o tom premyslel dospel sem k odliti zvonku..proste vytvorit neco ucelneho....neco z ceho budu mit radost nejen ja...ale i kamaradi.Jezdime na voru a zvon je na plavidle proste potrebaHappy.
Panove poradte.....neco sem si tady precetl...neco videl z ruznych fotek a videji..nejsem uplny kopito a nerad bych v do toho napadu zahucel spoustou penez.
Takze dobra rada nad zlato...diky.
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 12/24/2009
Příspěvky: 224
Nechci byt skeptik, ale radeji bych takovy zvonek koupil, usetris spoustu casu a hlavne nadavek. Napoprve zvon neodlejes a budes muset "zabit" nekolik stovek hodin nez se dopracujes k tizenemu zvonu, vcetne vystavby pece, vyroby formy na zvonek a pak zkouset odlevat a zas zkouset, proste bez zmetku a nepodarenych taveb a odlitku cesty neni. Tohle je realna cesta.
Pokud teda nemas nekoho po boku kdo ti vse vysvetli do detailu a vlozi do Tvych rukou to nejcennejsi - Know-how.

Bohuzel bez financi to nepujde. Pokud chces zvon aspon o vaze 2 kg, tak i ten bronz musis nekde koupit. Nutno koupit grafitove kelimky, na zacatek staci jeden.
Nejhorsi problem vidim ve forme na zvon, pokud chces jit metodou sablonovani, tak si vystacis se zakladni surovinou - hlinou. Ale je to pomerne slozity proces a mozna tam budou zakopany ty stovky hodin pokusu, nez najdes slozeni surovin a optimalni postup, ktery "funguje" s prijatelnou kvalitou.

Pak muzes zkusit vytavitelny model, ale tady uz naklady budou o hodne vetsi, protoze budes potrebovat vic jak kilo Lukoprenu na zhotoveni kaucukove formy z falesneho originalu zvonu, ktery taky musis nekde nechat udelat, pokud nemas doma hrncirsky kruh.
Pak ale zas potrebujes nejlepe elektrickou zihaci pec na vypal formy, nebo muzes pouzit taky keramickou hlinu, jde to, je to odzkousene v praxi i v minulosti (pravek) a vypalovat drevem - ohnem. Je to nejlevnejsi cesta. Avsak priprav si pevne nervy a hlavne ty stovky hodin casu.

Kdyz se rozhodnes jit do taju liti kovu, musis se tomu obetovat, nesmis pocitat nejake hodiny a rikat si "ty vo... uz na tom delam dva dny a mam jen spodek pece".
Je to zaliba, zivotni laska, musi to proste bavit a neuspechy se pocitaji obrovskem mnozstvi a jsou soucasti tohoto procesu, stejne jak narozeni a smrt v nasem zivote.

Pisu to proto, ze i profici a lidi co se tim zabyvaji delsi dobu maji obcas solidni zmetky a proces musi porad "ladit" a zdokonalovat. Jelikoz jak v kovoliti i kovarine nikdy clovek neumi vse, porad se musi ucit, at to dela 5 nebo 40 let.


A co bys rad vedel konkretne? Nemuzes cekat, ze tady hned nekdo z rukavu vysype komplet ni a jednoznacne funkcni navod, od vyroby pece, postupu taveni, vyroby forem+materialy forem az po cizelovani.Cool

Zacal bych timto
http://www.mamuti.cz/experimenty/kovoliti.aspx
Podle te stranky se da krasne zmaknout cely postup, pokud si to upravis trochu podle svych potreb. Opravdu to funguje v praxi.
Uživatelé v tomto tématu
Guest

Přechod na fórum
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete editovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete vytvořit anketu v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v průzkumech v tomto fóru.

RSS - hlavní fórum : RSS

  
Reklama
Terms Of Use | Privacy Statement | Copyright 2006 by Milan Pokorný | Připomínky: support@knife.cz Souhlas s nastavením osobních údajů Powered by Progris