ZAREGISTROVAT   |  PŘIHLÁSIT   |
PROHLEDAT
Fórum
Kalení + kovařina Možnosti
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 1/15/2006
Příspěvky: 288
bulis napsal:
Ahoj osobně se mi zdá že Bodycote Liberec jde z kvalitou kalení dolů a hlavně manipulací před vsázkou do pece chodí mi zubaté čepele a před časem neuvěřitelně prohlé čepele se zářezy jako kdyby to někdo lámal ve svěráku.A kontrolor jakosti mi pořád do kola posílal že kalí jak mají a td na zuby neodpovídal a to že to po těch čepelích někdo nejmíň skákal ,stále dokola ta samá písnička mi kalíme jak máme.A to že z cca 8čepelí ve stejné tloušťce i materiálu jsou prohlé 2 a ještě na nich stopy nešetrného zacházení nic.KO


Ahoj,musim se zastat Bodycotu v Liberci panove,kalim u nich od podzimu 1997 a za celou dobu jsem nemel zadny problem,kvalita kaleni je prvotridni,osobni pristup 100%.
A jestli si nekdo mysli ze neznaji postupy kaleni exotickych oceli,je na velkem omylu.
Uz v 97em jsem kalil Damasteel,440V,420V a jine.
Problem s nerovnosti cepeli neni chyba kalirny,ale ruzna pnuti v materialu ktera zpusobi deformaci.Na prilozenych fotkach si muzete vsimnout prohnuti Elmaxove cepele,po druhem kaleni.Po prvem kaleni byla jako luk,po vyzihani,narovnani,zahrani na 400 stupnu pro odstraneni vnitrniho pnuti a nasledovnem zakaleni je zase ohnuta asi 1cm.No a co myslite ze jsem udelal?Vyrobil novou cepel z N690 ktera prisla z kaleni rovna jako pravitko.
S Elmaxem mam velmi spatnou zkusenost,vsechny cepele ktere jsem kalil byly krive,ale podarilo se mi je narovnat na teplote 300 az 400 stupnu.Vysledna tvrdost 59HRC,ale priznam se ze jsem skoncil s uzivanim Elmaxu a nemam problem.Pouzivam RWL34, S30V a S90V a Damasteel k me mych zakazniku spokojenosti.Jednu radu hodne urputnym z vas-hodne noziru v US a Kanade a asi i jinde brousi cepele az po zakaleni,tak to muzete zkusit taky.Grin










Buddy vložil tyto přílohy:
Resize_of_DSCN4438.JPG.jpg
Resize_of_DSCN4439.JPG.jpg

Posláno:

Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 2/1/2010
Příspěvky: 86
Tak jsem měl trochu času a pátral a už vím, že popouštět se musí hned po kalení. Měl jsem za to, že když jsem brousil nůž z pilníku tak jsem ho podle tady vyčtených rad vyhříval v troubě, abych snížil tvrdost a šel lépe brousit. Mylně jsem se domníval, že tímto postupem bych mohl snížit tvrdost vykaleného nože a zlepšit odolnost na lom. Ono stejně pružinovka se popouští na větší teplotu, jak jsem zjistil, než je naše nebohá trouba schopna vytvořit. Takže tudy cesta nevede. Jen jsem se tedy ještě chtěl zeptat, jak háklivá bude pružinovka při tvrdosti 61 na lom?
No když ho kámoš zlomí vykrouháme jiný. Bude ho mít zadarmo, tak ať zkusí kolik mu vydrží. Ps. Buďte prosím shovívaví k začátečníkům Happy
Nejbližší pomocnou ruku najdeš na konci svého ramene
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 10/5/2005
Příspěvky: 6,603
Osobně se mi Elmax prohnul i v kalírně jeho výrobce-sice ne moc,ale na čepeli dlouhé 230mm,5mm tlusté průhyb 2mm podle příměrné desky a nádrhu.Že bych to při broušení přehřál?Při broušení z ruky bez přípravků a opěrky?Nevím z Elmaxu mám rozporuplné pocity a právě proto s ním mod rád nedělámSad
Michal S:zkus popouštět 2x kolem maxima trouby.Wink
Neposílejte mi prosím PM,ale mejly.Na PM nereaguji z důvodu rozstrkané korespondence.Díky L
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 10/20/2008
Příspěvky: 363
michalsvajda - zkusím odpovědět,ale ber to taky jako odpověď začátečníka.

Pleteš žíhání na měkko a popouštění.
Když si v tématu "Typy ocelí" najdeš odpvídající materiálový list - např pilníky obvykle 19 255 a listová péra 14 260 (i když kdoví,z čeho jsou u Suzuki...),najdeš tam oba zmíněné termíny.

Pilník tedy změkčíš žíháním na měkko - obvykle kolem 700 st.,což uděláš v grilu na dř.uhlí a necháš to do rána chladnout v popelu.Teplotu posoudíš podle oka a barvy,je na to tabulka.V troubě to nebude onoHappy

Popuštění je nejlepší hned po kalení,ale dá se i kdykoliv později.Srovná se tím struktura v materiálu a přidá houževnatost na ůkor tvrdosti.I to je v materiálovém listu.

Pokuď ale máš čepel z listového pera,nezapomeň,že v jeho mat. listu jsou hodnoty pro použití materiálu - je to péro,musí být pružné,ne tvrdé.
Do mat.listu ti nenapíšou,jak to popouštět,když z toho uděláš čepel.
Od toho jsou tu zkušenosti místních a ti obvykle doporučují 2*hodinu na 250 st. jako Ládes níže.

Tak snad ti to k něčemu bude.


Siempre es 26.
Posláno:

Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 2/1/2010
Příspěvky: 86
Chlapi díky. O kolik asi ta tvrdost za ty 2 hodinové ohřátí klesne?
Nejbližší pomocnou ruku najdeš na konci svého ramene
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 10/20/2008
Příspěvky: 363
mělo by tam zůstat kolem 56-57 Hrc,tuším....
Siempre es 26.
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 12/22/2007
Příspěvky: 348
Ach ten prokletý Elmax. Já jsem koupil 5 mm plát Elmaxu, který je bohužel prohlý na půl metru o cca centimetr už v nezakaleném stavu.Confused Bojím se bojím, že po vybroušení a zakalení čepelí nejspíš rozšířím řady těch, co mají z uddeholmského ubermateriálu rozpačité pocity pro větší než menší prohýbání čepelí. Respektive už je mám teď.

Kolik lidí s tím Elmaxem už mělo problémy?

Jenom mě teď napadá 1)kopie PHK, kterou se "podařilo" zakalit jen na 52 HRC 2)Dohnalovce sekající nožem z Elmaxu paroh, protože jim kdosi vrátil Elmaxáka s tím, že se vyštipuje ostří, 3)LittleNail, Buddy, Ládes a další si stěžují na prohýbání čepelí. 4) JohnyJak mající problémy s podivně vylézajícími struktury po přeleštění custom vyrobeného nože
5) A aby toho nebylo málo dneska jsem se na USN fóru dočetl, že technologie, kterou se Elmax dělá, má za následek nejen vznik 0,02 mm povrchové niklové krusty, probírané na Elmax vlákně, ale může se stát, že povrch bude po zakalení a vybroušení vypadat takhle:


upbraider vložil tyto přílohy:
Elmax_002.jpg.jpg
Elmax_003.jpg.jpg

Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 12/22/2007
Příspěvky: 348
Pro ty, kdo mají account na USN, je to tohle vlákno:

http://usualsuspect.net/forums/showthread.php?t=622996

pro ty, kterým se nechce USN číst jen krátce: Při výrobním procesu Elmaxu je Elmax nejspíš nechtěně kontaminován ocelí s kterou přichází do styku a v některých případech to může být i více, než 0,02 mm (nebo kolik?) na povrchu, jak tvrdí výrobce. Že se jedná o bláto, napovídá i to, že o ní Amíci mluví jako o "can steel" - tedy o oceli na konzervy.

Tenhle fenomén byl pozorován i na některých práškových ocelích US výrobce Carpenter.
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 1/18/2007
Příspěvky: 247
To je zajímavé, přesně tohle zrovna v dílně řeším.
Elmaxovou čepel mám po zakalení sice rovnou, ale pořád na ní vylézají podobné fleky. Střídavě smirkuju, leštím, stonewashuju, znovu leštím, leptám a tak všelijak furt dokola a pořád tam ty fleky vylézají. Naštěstí je to robusní nůž do lesa, tak je to celkem jedno, ale být to třeba leštěná čepel u motýla, tak by mě to štvalo.
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 12/22/2007
Příspěvky: 348
Karliq: Ahoj Karle. Kdy si založíš galerii i na knifu?

Ještě jednou jsem si projel to vlákno na USN. Píšou, že prášková ocel se při výrobě zpracovává v kovové nádobě (=can), která se při procesu výroby roztaví a tímto vzniká jakýsi nežádoucí vedlejší produkt - ocel z roztavené nádoby, která má samozřejmě od Elmaxu diametrálně odlišné složení.

Lékem by mělo být odbroušení povrchových částí, ale pokud je to jak píšeš nůž pracant....proč to tak nenechat, na vlastnosti čepele to mít negativní dopady nebude.

Myslel jsem si taky, že bych problém obešel Buddyho metodou - teda nahrazením Elmaxu boehlerovskou M390. Ale bohužel i u této oceli byl tento jev pozorován. Nepříjemnou zkušenost s tím má sám dvorní designer od Kershaw Ken Onion.

Hodně nožířů si stěžuje i na "nerezovou D2" tedy práškovou ocel CTS-HXP od firmy Carpenter.

roza: můžu off topic otázku? Když ti řeknu Kladno, Wing tsun,...říká ti to něco?
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 1/18/2007
Příspěvky: 247
Ahoj upbraidere,
galerii na knifu zatím neplánuji, možná časem...

K Elmaxu: jeví se mi to, že je to přesně tak, jak píšeš. Na povrchu plocháče je tenká vrstvička, která je měkčí a leptu odolnější, než zbytek materiálu.

Odbrušovat jí nebudu, prohlásím jí za "elmaxový hamon" a bude Happy
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 10/20/2008
Příspěvky: 363
upbraider - říkáWink
Siempre es 26.
Posláno:
Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 7/23/2011
Příspěvky: 185
Když píšete, že se Vám prohnuly některý čepele z Elmaxu, děláte někde někde chybu.Stejně jako to, že máte na některejch fleky.

Já mám fleky na všech a vohly se všechny jak podle šablonyLaugh .Ale proč, do pr..... všechny doleva, to teda nevimOh No(dělám střední nožiky tak od 7palců do 40, z elmaxu okolo 5 až 8)
A tak u mě elmax skončil,jakkoliv se mi s nim dobře pracovalo.
Posláno:
Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 12/4/2009
Příspěvky: 631
Ja si myslím že pred kalením by to mali vyžíhať a potom by sa to nemalo skryviť.
..Nežijem na zámku...Nevidím svet ružovo...Možno to vyzerá tak že sa stále smejem...Ale môj život nie je rozprávka...Mám tajné priania...A vždy budem kvoli nim
Posláno:

Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 1/9/2012
Příspěvky: 90
sorry ze obieham od temy ale zajtra mam v plane kalit cepel vikingskeho meca,zatial zo 14260vybrusil som to dost na tenko,preto ze chcem skusit nauhlicit tak pol mm,potrebujem to zabalit do hliny zmiesanej s prachom z dreveneho uhlia,a nasletne supnut do oleja.zvolil som tento postup,koli tomu ze by som chcel neskot pouzit jadro cepele z damasku s navarenymi britmu zo zvarkovej ocele.otazka je teda ci niekto absolvoval podobny pokus a s akym vysledkom,aku hrubu vrstvu tam mam dat,ako dlho a ci cez hlinu budem vidiet farbu?tak ci onak to skusim nafotit a podelim sa s vysledkami ak by bol zaujem.ak to niekto vidi ako uplnu blbost tak sa rad necham poucit,pretoze zdrojov je na tuto temu malo
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 10/5/2005
Příspěvky: 6,603
Pokud to potřebuješ nauhličit je potřeba držez to nějakou dobu v peci na teplotě zabalené tak aby k tomu nemohl vzduch.
Neposílejte mi prosím PM,ale mejly.Na PM nereaguji z důvodu rozstrkané korespondence.Díky L
Posláno:

Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 1/9/2012
Příspěvky: 90
a ked nemam pec?spravil som dlhe ohnisko cca 110cm nakupil dlevene uhliemrozmyslal somm ze by som cepel obalit tou hlinou a potom vlozil na pahrebu s z dreveneho uhlia zmiesaneho s nejakmimi kostami a kozami a pod a opat prikril uhlim a nechal tliet, obcas pustil vzduch,ale ako dlho tak to netusim,a ci potom z toho nahrevu mozem rovno kalit.ono ma ta pruzinovka uhliku dost ide mi skor o cementaciu bez pouzitia kyanidov
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 3/8/2008
Příspěvky: 997
Tak ako píše Ládes, nauhličiť radšej kúsky ocele a tie následne kovácky zvariť a pár krát preložiť. O takómto postupe nauhličenia ako píšeš som nepočul. Kaliť s hlinou to áno, primiešavajú sa tam rôzne prísady, všetko záleží akú máš hlinu. Aj drevené uhlie sa tam dáva , no nemusí. Skús si to naniest najskôr na nejaký kúsok ,nechaj zaschnút a skús to zakaliť, či ti pri ohreve neopadá hlina. Vysichanie môžeš urýchliť aj nad plameňom, no nie naraz- popraská ti to. Dobre drží hlina, keď tam pridáš trocha vodného skla. Ak chceš kaliť parciálne, tak ostrie nechaj volné a postupne navyšuj. Ohrev na kaliacu teplotu rob plynule. Velké kusi som nekalil, tak to neber ako 100 %návod, na to sú tu skúsenejší napr. Pavel Bolf to je majster Admire
" Najväčším vzrušením nie je zabíjať, ale nechať žiť. "
J. O.Curwood
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 2/16/2008
Příspěvky: 1,373
Jak sám píšeš, 14 260 nemá smysl cementovat, na to použij radši měkkou svářkovou ocel.
Ale bez té pece a s tak dlouhou čepelí to sejně asi neklapne. Čepel musí být zavřená v plechové krabici plné prachu z dřevěnýho uhlí a ta musí být zahrabaná v ohni a teplotu aspoň 900 stupňů bys musel udržet nejmíň 6 hodin a to by to bylo ještě s nejistým výsledkem.
Nauhličit se dá i postupem výroby orošigane. To by myslím bylo snažší.
" a všichni tam nasávali jak tepláky hozený do potoka "
Hlavně nenápadně, jakože nic!
Posláno:

Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 1/9/2012
Příspěvky: 90
hlinu mam keramicku,nejaky il.no tu cementaciu som chcel len s kusit v podstate.ale sa na to vyprdnem a pokusy budem robit az zo zvarkovou.no neviem ake vekle kusy mam zavriet do tej skatule s prachom mam to vytiahnut na plech 3-4mm a pokrajat jak na paket?alebo mozem nechat aj hrubsie?a ako je to s tymi rozdrvenymi kostami a kuskami koze?ma to zmysel pridavat este do prachu v tej skatuly,alebo bude z toho iba pekelny smrad a vysledok ziadny?kolko vodneho skla cca na 3dcl kase,0,5 dcl staci,ci je to vela Shocked ?hotova alchhimia,sa tesim na to... dakujem obom panom za cenne info. Admire
Uživatelé v tomto tématu
Guest

Přechod na fórum
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete editovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete vytvořit anketu v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v průzkumech v tomto fóru.

RSS - hlavní fórum : RSS

  
Reklama
Terms Of Use | Privacy Statement | Copyright 2006 by Milan Pokorný | Připomínky: support@knife.cz Souhlas s nastavením osobních údajů Powered by Progris