ZAREGISTROVAT   |  PŘIHLÁSIT   |
PROHLEDAT
Fórum
Kalení + kovařina Možnosti
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 11/11/2001
Příspěvky: 416
no ty drážky na hrbetě byly dělaný před kalenim ?...... pokud jo tak se ti tam udělaly mikrotrhliny ...na což by ukazovala ta tmavá část ........nicméně házet z nožem z K110 je minimálně nerozumný (-: podle mě i při dobrym tepelnym zpracovani K110 neustojí špatnej hod do stromu tecka )-: ........ nezávidim ti to .....
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 3/1/2010
Příspěvky: 1,280
JERONIMO napsal:
no ty drážky na hrbetě byly dělaný před kalenim ?...... pokud jo tak se ti tam udělaly mikrotrhliny ...na což by ukazovala ta tmavá část ........nicméně házet z nožem z K110 je minimálně nerozumný (-: podle mě i při dobrym tepelnym zpracovani K110 neustojí špatnej hod do stromu tecka )-: ........ nezávidim ti to .....

drážky boli robené pred kalením, ale ta tmavšia vrstva bola aj na mieste kde ta dražka nebola , ako som písal podla mna to bola vrstva po valcovaní bloku, ta vzorka je rezaná asi 1cm od lomu. To že sa tým nožom nemalo hádzať som písal aj majitelovi, on totiž chcel mať z povodne noža určeného na bežné používanie (pôvodná dohoda) zrazu survival nôž. A neda si vysvetliť ,že taky nôž musí byt prinajmenšom inak zakalený, a najlepšie aj z iného mat.
Posláno:
Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 1/14/2009
Příspěvky: 550
No někomu je zbytečný cokoliv vysvětlovat. Já dělal kudlu, jejíž zadání bylo co největší řezivost. Čepelka silná 2,8 mm v hřbetu, klínový výbrus do nuly vysoký 3,5 cm a on se divil, že vyštípl břit, když s tím osekával vánoční stromeček. Udělal jsem mu novou čepel (když mi sdělil, že doma nemají sekerku, tak silnější a s nižším výbrusem) a starej nůž po opravě používám sám.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 3/1/2010
Příspěvky: 1,280
Bartolomej777 napsal:
No někomu je zbytečný cokoliv vysvětlovat. Já dělal kudlu, jejíž zadání bylo co největší řezivost. Čepelka silná 2,8 mm v hřbetu, klínový výbrus do nuly vysoký 3,5 cm a on se divil, že vyštípl břit, když s tím osekával vánoční stromeček. Udělal jsem mu novou čepel (když mi sdělil, že doma nemají sekerku, tak silnější a s nižším výbrusem) a starej nůž po opravě používám sám.

Jeho požiadavka bola D2, vraj je to kvalitna ocel a že on ju chce, reku OK, maš ju mať, keby som vedel ako dopadne tak ten nož určite z D2 nerobím.
Ale ešte raz,vie mi niekto podla priloženej prílohy posúdiť či bola čepel dobre tepelne spracovaná? Dík

Příloha / Přílohy:
nož_2.xls (1,144kb) staženo 114 time(s).


Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 10/26/2003
Příspěvky: 7,590
Z fotek moc vidět není, ale na nerovnoměrnou stukturu, nebo hrubé zrno to nevypadá. Musel bys to spíše vrazit do ruky nějakému metalurgovi. Ale pokud se s nějakým nekamarádíš, oficiální zkouška by byla velmi drahá. Já s metalurgem bydlím, a když chci něco vědět, dám mu to do ruky. Vytáhne lupu, koukne, a řekne názor. Tipl bych si však prostě na dynamické přetížení profilu čepele. Ten matroš je prostě určen na něco jiného. Příště mu nůž na házení udělej z péroviny. Viděl jsem hodně nožů, co byly vyrobeny z oceli podobné D2, a byly totálně vyštípané. Ale kdybys z té ocele vyrobil střižník, co má střižnou hranu 90st., bude skvělý.
Udělejte co můžete, s tím co máte, tam kde jste.
(Theodore Roosevelt)
Posláno:
Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 1/14/2009
Příspěvky: 550
Jestli s tím vydržíš do příštího týdne, zajdu s tím do kalírny a zeptám se... třebas tam budou mít na D2 mikrostruktury.. Já mám poblíž toho jen 19552 a pak 19642. Taky by se hodilo kolikrát je to zvětšený.
Posláno:
Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 3/4/2011
Příspěvky: 206
Myslím, že brousit čepel z plátku vyřízlého z velkého výkovku (jak jsem porozuměl) není šťastný nápad. Velký výkovek má vždycky ve srovnání s velikostí čepele hrubou a nerovnoměrnou strukturu. Navíc, kdo ví, jak to bylo řezané a co se při tom stalo, jestli nedošlo k natavení povrchu nebo tak něco. Vypadá to fakt divně
Posláno:
Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 1/14/2009
Příspěvky: 550
Já už tu nějakou dobu listuju přílohou Tepelného zpracování ocelí od Jaroslava Jecha a ty struktury vypadají divně úplně všechny! :o)))
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 7/27/2001
Příspěvky: 2,598
Podle fotky, kterou neudělal sám, ti nikdo neřekne verdikt. Navíc 200 násobné zvětšení je na mikrostrukturu hodně málo, 400x je tak pro určení jestli je to vůbec zakalené nebo nebo ne a pro správné posouzení je potřeba ještě větší.
Nicméně takhle z dálky to vypadá, že tam nic nezdravého není a bylo to asi opravu přeražené díky konstrukčnímu vrubu (to vypilování). I když mi ty karbidy přijdou moc hrubé - jak jsi to kalil?
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 5/16/2007
Příspěvky: 893
Slone tuto čepel som kalil pravdepodobne ja z teploty 1040 °C na popuštaciu 230-250 °C . alebo z 1070 °C - popuštacia 480 °C to už si fakt nepamatam ale skor to bola ta sekundarka .. ohrev v dlžke 15 min , Olej 46 paramo .. popuštanie 2 x 45 minut a na sekundarnej cca 2 hodiny . takto to robim vždy z D2 ..
nerobím: výkovky , polotovary a samotné čepele , tepelne nespracovávam a ani neosádzam vami dodané čepele, nešijem púzdra na cudzie nože
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 7/27/2001
Příspěvky: 2,598
A těch 15 minut je celková doba v peci, nebo jen výdrž na teplotě? Pokud jen doba v peci, tak je to skoro málo, protože chromové oceli mají docela nízkou teplotní vodivost, takže se pomalu prohřívají, takže přidej tak 10 minut na prohřátí na kalicí teplotu a pak těch 15 až 20 minut.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 5/16/2007
Příspěvky: 893
15 min je vydrž na teplote .
Uvediem príklad : Pec je nastavena na 1040 °C . Otvorim, vložim čepel , teplota klesne niečo malo pod 1000 °C. Kym nabehne znovu 1040 °C trva to minimalne 10 minut a ratam dalšich 15 minut . Každu čepel kôly týmto stratám teploty pri otvoreni kalím individualne . U takto hrubých a dlhýh čepelí trvá takýto nábeh aj 30 min ... Popúštanie realizujem zvyčajne okamžite po zakaleni v klasickej trube ktorú mam napojenu tiež na digitálny teplomer . Sekundárne popúšťam až po cca 10-30 minutach kým vychladím pec dovtedy je čepel na 250 °C v trube ...
nerobím: výkovky , polotovary a samotné čepele , tepelne nespracovávam a ani neosádzam vami dodané čepele, nešijem púzdra na cudzie nože
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 3/1/2010
Příspěvky: 1,280
Dakujem páni za príspevky, som rád že to niekoho zaujíma, tie zvätšeniny sú fotky vzorky vyrezaného a vylešteného materialu 1 cm za lomom , nie je to lom samotný. Ak bude treba môžem to dať zvätšiť viac krát. Ale aj môj osobný názor je ten že čepel sa zlomila súhrou viacerých príčin, drážka v čepeli, nevhodný matroš na danu činnosť+ velka tvrdosť, a ešte si myslím že tomu ani neprospela ta vrchna vrstva materialu z toho bloku. Nemôže tam byť podobny efekt ako na elmaxe , kde je vrchna vrstva po valcovaní tiež krehká? Ešte raz dík za názoryAdmire Admire Admire
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 11/2/2010
Příspěvky: 2,521
Robíku, nechal jsem si stříhat 5mm plech 19573.3 a žádné praskání. Klasický střih. Ale s dalším nevím, ještě stále nemám váhu do kalírny.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 3/1/2010
Příspěvky: 1,280
Ifigenie napsal:
Robíku, nechal jsem si stříhat 5mm plech 19573.3 a žádné praskání. Klasický střih. Ale s dalším nevím, ještě stále nemám váhu do kalírny.


To je síce pekné , ale plech sa strihá žíhaný, a nôž bol kalený.To o tej krehkosti elmaxu som daval ako príklad, že niečo podobne mohlo vzniknúť na povrchu chrbta noža ,kedže platok materialu bol rezany z velkeho pravdepodobne valcovaneho bloku tej K110-ny, no neviem či to tak je naozaj.Happy
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 10/5/2005
Příspěvky: 6,603
Dnes jsem to ukazoval pár lidem od železa a shodli jsme se na konstrukčním vrubu-možná v kombinaci s teplotním vrubem.S K110 moc nedělám nicméně něco jsem se z ní nadělal právě z přířezů z bloků(jinak se u nás v rozumným rozměru sehnat nedala) a zcela bez problémů a to jeden "hověz" tou kudlou z D2 háže celkem často.Napadlo mě udělat si vzorky materiálu,ten nijak neopracovávat a nechat zakalit u toho kdo to dělal jeden stejným postupem a druhej s delší výdrží a další 2 vzorky třeba u jiného kaliče identicky jak ty první 2
Osobně bych počítal na ohřátí na austenitizační teplotu 30-40s/mm tloušťky(při 5mm je to tedy něco kolem 3 minut) a až po prohřátí počítal s dalšími 25-30 minutami.Ochrana povrchu by měla být samozřejmostí.Je li provedena fólií je potřeba ještě pár minutek přičíst.
Edit:u elmaxu mi ta slupka nepřijde křehká,ale celkem dost otěruvzdorná/dost blbě se to obrušuje a tupí pásy.
Neposílejte mi prosím PM,ale mejly.Na PM nereaguji z důvodu rozstrkané korespondence.Díky L
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 3/1/2010
Příspěvky: 1,280
Ládes napsal:
Dnes jsem to ukazoval pár lidem od železa a shodli jsme se na konstrukčním vrubu-možná v kombinaci s teplotním vrubem.S K110 moc nedělám nicméně něco jsem se z ní nadělal právě z přířezů z bloků(jinak se u nás v rozumným rozměru sehnat nedala) a zcela bez problémů a to jeden "hověz" tou kudlou z D2 háže celkem často.Napadlo mě udělat si vzorky materiálu,ten nijak neopracovávat a nechat zakalit u toho kdo to dělal jeden stejným postupem a druhej s delší výdrží a další 2 vzorky třeba u jiného kaliče identicky jak ty první 2
Osobně bych počítal na ohřátí na austenitizační teplotu 30-40s/mm tloušťky(při 5mm je to tedy něco kolem 3 minut) a až po prohřátí počítal s dalšími 25-30 minutami.Ochrana povrchu by měla být samozřejmostí.Je li provedena fólií je potřeba ještě pár minutek přičíst.
Edit:u elmaxu mi ta slupka nepřijde křehká,ale celkem dost otěruvzdorná/dost blbě se to obrušuje a tupí pásy.


Dakujem za odpoved, len som z toho troch zmetený, záver je , že chyba mat. v komb. chyby v tep. spracovania, alebo sa mýlim?
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 10/5/2005
Příspěvky: 6,603
Největší vliv na to asi měl ten vypilovaný oblouk a přijde mi taky že to bylo při ohřevu nějakým způsobem tepelně ovlivněno.Ale buď v klidu něco podobného se mi kdysi stalo i u 14 260 a taky ve vypilování.Wink
Neposílejte mi prosím PM,ale mejly.Na PM nereaguji z důvodu rozstrkané korespondence.Díky L
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 10/20/2009
Příspěvky: 883
...robik:znalci ti tady popsali asi hlavní příčinu toho lomu,nehledě na to,že jsi zákazníkovi vyloženě předeslal aby s tou kudlou neházel...podle mýho blbýho rozumu,pokud se jednalo o přířez,tak se může jednat o přerušení vláken materiálu,v bloku můžou být i slabá místa,pro příklad bych uvedl:uřízni si kus dřeva o stejném rozměru,jeden napříč vlákny a stejný podél vláken....z jednoho prkna...teď ho zkus ohnout...nevím,může to být i tak...
...edit: koupil jsem ocel 19552 v bloku 140 x 50x cca 1000 mm...vzal jsem nový hrubý pás a počal z něl řezat použitelné kousky...po cca 10 řezech byl pás v pytli,přitom blok byl žíhaný...pás jsem vyměnil a to samé se opakovalo znovu...až po radě starého slévače jsem si nechal blok opískovat a řezání bylo jako bych řezal klasickou 11...proto bych chtěl poradit,když seženete přířez z bloku,tak tu nejsvrchnější vrstvu obrušte,dělá tam jenom rotyku...
...kovařina je krásná proto,že z ničeho vznikne něco...
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 3/1/2010
Příspěvky: 1,280
kono68 napsal:
...robik:znalci ti tady popsali asi hlavní příčinu toho lomu,nehledě na to,že jsi zákazníkovi vyloženě předeslal aby s tou kudlou neházel...podle mýho blbýho rozumu,pokud se jednalo o přířez,tak se může jednat o přerušení vláken materiálu,v bloku můžou být i slabá místa,pro příklad bych uvedl:uřízni si kus dřeva o stejném rozměru,jeden napříč vlákny a stejný podél vláken....z jednoho prkna...teď ho zkus ohnout...nevím,může to být i tak...
...edit: koupil jsem ocel 19552 v bloku 140 x 50x cca 1000 mm...vzal jsem nový hrubý pás a počal z něl řezat použitelné kousky...po cca 10 řezech byl pás v pytli,přitom blok byl žíhaný...pás jsem vyměnil a to samé se opakovalo znovu...až po radě starého slévače jsem si nechal blok opískovat a řezání bylo jako bych řezal klasickou 11...proto bych chtěl poradit,když seženete přířez z bloku,tak tu nejsvrchnější vrstvu obrušte,dělá tam jenom rotyku...


Ja som strojár, robím v odbore už nejaký ten rok, ale o vláknach v oceli som sa dozvedel až na knife, myslím že sa to tu nejak moc mystifikuje, nepochybujem o tom že spôsob opracovavania ocele ma vplyv na jeho vlastnosti (inak sa chova ten isty material ked je valcovaný inak kovaný a inak trebars odlievaný), to je jasne, ale porovnavat ocel k drevu s jeho štruktúrou , to sa mi zdá už moc, či? Happy Ja už som to načrtol aj pred tým , že tú šarapatu tam asi spôsobila ta vrchna vrstva na tom príreze, bohužial v inej podobe som tu K110 nezohnal, no a kôli rozmeru noža som musel využiť celú šírku prírezu. Keby som vedel ako to dopadne , tak by som upravil rozmery tak, aby sa tam ta slupka nedostala, no čo už , zas som trochu múdrejší.Confused
Uživatelé v tomto tématu
Guest

Přechod na fórum
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete editovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete vytvořit anketu v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v průzkumech v tomto fóru.

RSS - hlavní fórum : RSS

  
Reklama
Terms Of Use | Privacy Statement | Copyright 2006 by Milan Pokorný | Připomínky: support@knife.cz Souhlas s nastavením osobních údajů Powered by Progris