ZAREGISTROVAT   |  PŘIHLÁSIT   |
PROHLEDAT
Fórum
Kalení + kovařina Možnosti
Posláno:
Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 2/8/2008
Příspěvky: 636
Já bych se toho kalení nebál. Pružinovka tak snadno nepraská. Běžný sekáček na maso bych klidně kalil do vody. Jinak podle výbrusu. Hlavně žádný opatrný zasunování, jinak tam máš tepelnej lom.

Co se týče samokalitelnosti (na vzduchu), tak u pružinovek jsem ji nepotkal. Možná na sibiři -50 ve větru. Samokalitelné bývají obráběcí nástroje a to také jen některé.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 6/30/2006
Příspěvky: 3,772
Uzke a kratke, navyse v strede je diera. Robil som z toho kopiu Becker-Necker. Ale material to je dobry, drzi ostrie a po zakaleni je docela tvrdy.
1 ovečka, 2 ovečky, 3 ovečky, 4 ovečky, 5 .... teraz tu bola !!!
Posláno:
Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 1/5/2005
Příspěvky: 74
Ďakujem za odpovede.
Hrúbka je tam okolo 5 - 6 mm, má to byť dlhé cca. 80 cm (trochu prerastený nôž).
Výška materiálu bude 50-60 mm. Výbrus nebude veľmy vysoký - cca.25 mm.
Čo sa týka kalenia, tak postup taký, že vyrovnám, nechám vychladnúť, vybrúsim, zakalím a potom dám trochu popustiť ?
(popúšťať ako dlho ? a pri akej farbe ?)

Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 6/30/2006
Příspěvky: 3,772
Kalit staci na magnet + mozes este trochu prihriat. Popustit v obycajnej rure na 150-200 st.C. cca 1 hodinu.
1 ovečka, 2 ovečky, 3 ovečky, 4 ovečky, 5 .... teraz tu bola !!!
Posláno:
Začátečník
Skupiny: Člen
Připojený: 4/11/2009
Příspěvky: 19
Prepacte blbu otazku,ale: Noze ma zaujimaju uz dlho, velmi by som chcel raz robit noze rucne, (iba pre vlastne potesenie, urcite nie na predaj) som ucho-stredoškolak takze financie nazvis niesu. Zopar nozov som spravil, aj nejake macety, ale nie je sa zatial cim chvalit. Len sa ucim, takze robit z nejakeho lepsieho materialu zatial nema vyznam, musim sa otukat na tom co mam po ruke. Mam spraveny navrh na jeden noz a mam listove pero z neznameho auta. Sirka asi 50mm a dlzka takych 800mm. Hrubka 5mm. Chcel by som z neho spravit taky tazsi survival noz, zmensene Blackovo Bolo. Pero nieje velmi ohnute, takze ten kusok cca 30cm by mohl ist zrovnat aj za studena ( si myslim, mam lis ale len 4,5t)
Teraz otazka? Ak to pero vyrovnam za studena a pri vybruse to neprehrejem,(staci ak na tom udrzim pocas brusenia ruku, potom schladim, v ruke udrzim tak 45-50 stupnov celzia) tak tvrdost pera je dostatocna ako konecna tvrdost takehoto noza? Kolko to ma asi HRC?
Ak by bola nutna potreba kalenia, tak mam moznost v plynovej a klasickej vyhni? ktora je lepsia?
Asi vela nezrozumitelnych otazok naraz, ale toto forum je asi jedina moznost ako sa polopatisticky dozvediet potrebnu informaciu.
Dakujem
Posláno:
Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 2/8/2008
Příspěvky: 636
Začnu od konce. Pokud si můžeš vybrat je na kalení lepší plynová. Za studena by to IMHO mělo jít. HRC neporadím, ale když tam necháš kus materiálu navíc, tak můžeš vybrousit kousek ostří otestovat ho (pak ho můžeš odbrousit) a uvidíš sám. Pak buď zakalíš nebo ne.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 10/7/2007
Příspěvky: 887
Nevím na jakou tvrdost se kalí pera,ale určitě je to menší tvrdost než by bylo ideální pro nůž.
Peru neublíží teplota do 200C. Nezáleží ani tolik na výhni jako spíš na tom kdo to kalíWink
Posláno:
Začátečník
Skupiny: Člen
Připojený: 4/11/2009
Příspěvky: 19
Dakujem velmi pekne. O dva tyzdne maturujem okrem ineho aj zo strojnictva takze nejake zaklady metalurgie mam. Len som sa chcel uistit v tom co som sa domnieval. Takze normalne za studena vyrovnat, s citom vybrusit a potom pravdepodobne bude najlepsie zakalit (ta ocel je feromagneticka, cize magnetom by to mohlo ist, mam aj digitalny teplomer do 1000 stupnov celzia) Myslim ze ide o nadeutektoidnu ocel, takze oblast austenitu bude niekde nad 800-850 stupnov celzia, nemam pri sebe strojnicke tabulky iba diagram zelezo-zelezo uhlik takze kalit asi pri 850 stupnoch celzia alebo to jednoducho nechat na magnet?
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 10/7/2007
Příspěvky: 887
spíš níň 800-820C
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 8/13/2006
Příspěvky: 200
to Kubo:
Pokud chceš ten nůž na těžší zacházení tak by to stačilo.Pera se dělají od 45-48Hrc to podle potřeby a použití. Když to budeš rovnat za studena pod lisem,tak se ti to po čase vrátí do ohybu.Nejlepší by to bylo vyžíhat na měkko,srovnat, pak vybrousit nakonec zakalit a popustit na tvrdost která vyhovuje způsobu použití.

Pokud to budeš rovnat za studena vyklepáváním tak se to srovnat dá a nevrací se to (pozor musíš klepat do mínusu a ne do plusu,abys vlákna natahoval,použij nos kladiva pokud ho máš přikalenej). Až to budeš brousit tak chadit a nesmí se ti tam oběvit fialová,žlutá moc nevadí ( u pera ).

Při těchto tvdostech ti nůž držet ostří dlouho nebude ale to je detajl občas obtáhneš a jede se dál.Na takovou hrubší práci ti to stačí alespoň nevylomíš ostří. O kalení napíšu příště jestli to bude aktuální. Zdar Kubo
testiculum habes et bene pendes
Posláno:
Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 11/12/2008
Příspěvky: 464
Když dávám kalit čepele na meče,tak to kalí na cca 50HRC.Ríkali mně,že max je tak 56HRC.I na těch 50HRC to má dobré vlastnosti,např.kontrolní sek do profilu L40 to vydrží bez problémů,jak to drží ostří nemohu říci,protože do ostří to nebrousím/brousím plosku asi 0.8mm/.Dělám ze 14260.teplota kalení 800-830,popouštění 400-580.
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 8/13/2006
Příspěvky: 200
Nebál bych se klidně 840°C a Když to přetáhneš na 860°C tak to taky nevadí jsou to kalicí teploty většiny perovek.
testiculum habes et bene pendes
Posláno:
Začátečník
Skupiny: Člen
Připojený: 4/11/2009
Příspěvky: 19
Dakujem. U toho noza my az tak o kvalitu ostria nejde, ako som hovoril bude to len dalsi cvicny kusok na ktorom budem trenovat vybrus. Ale ked uz sa budem par hodin babrat s tym vybrusom tak nech to aspon nejaku tu vetvicku odsekne, z uplneho blata (11 500 a podobne obicajne hovnocele z ktoryh sa robia profily) to robit nechcem. Nebude to priamo noz na tvrdsiu pracu, skor by som povedal ze na spinavu pracu ako je klcovanie krovia okolo plota podobne prace na zahrade ( o tych 6500m stvorcovych sa treba starat ) Aj pri sebevecsej snahe sa pri takej robote stane ze seknem do kamena, obrubnika, stlpika a asi je lepsie vyklepat maly zvlneny zub na cepely ako vybrusit 3-4mm vylomeneho stria, ci nie?
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 8/13/2006
Příspěvky: 200
Pokud to máš na takovou práci tak to bude akorát.
testiculum habes et bene pendes
Posláno:
Začátečník
Skupiny: Člen
Připojený: 5/11/2009
Příspěvky: 1
Zdravím nevie mi niekto poradiť ako mám kaliť antikoru a v čom je ju lepšie ochladzovať vo vede, alebo v oleji?
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 3/31/2006
Příspěvky: 4,896
a já bych se rád zeptal když už tu takovéto vlákno běží kde kalit v Praze ... nejlépe vakuově nebo jinak šetrně Happy
a na kolik tak vůbec takový zakalení přijde? nemám sebemenší ponětí
SHÁNÍM CHCÍPLÝ PLAZY KE ZPRACOVÁNÍ KŮŽE
... TOMASRUCKER.com ... KOVANYNUZ.cz ...
LK
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 5/15/2009
Příspěvky: 1,447
Zdravím.
Jako nový uživatel tohoto fóra bych rád vyjádřil všem zde uctivý respekt.
Teď o víkendu se pustím do výroby svého prvního nože Shocked
Vlastním poděděnou dílnu s výhní, kovadlinou, kotoučovou bruskou a nějakými kladivy, palicemi a cajky okolo tohoto.
Předpokládám, že s tímto vybavením nůž vyrobím i za pomocí vlastního kalení.
Bohužel neznám číslo oceli, jen vím, že je to nožovina Confused (Mám kalit na 850°? 15 minut s magnetem?)
Rád bych jen věděl zhruba postup a rád bych, kdyby mi ho tu někdo z profíků odsouhlasil. Díky předem.
1) Vybrousit zhruba tvar nože (jaký smirky? od 80-200? Stačí?)
2) Zakalit, popouštěn 2x po 1/2h (jak často za sebou?)
3) Přebrousit až do smirku zrnitosti 2000
4) Přeleštit filcem, flanel

Je to tak zhruba správně?
Moc díky za odpovědi.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 4/27/2005
Příspěvky: 885
LukKuc napsal:
Zdravím...

Ahoj a vítej mezi námi Happy
Tvůj postup je zhruba OK, až na pár maličkostí:
1) Tebou uváděné teploty a časy Ti nejspíš nikdo nepotvrdí, je to totiž závislé na použitém materiálu. A když ho neznáš, je pak těžké něco radit. Pokud můžu něco navrhnout - skoč si na vrakoviště a za pár korun si tam vem listovou pružinu, z ní se už dá udělat nůž a teploty a časy Ti taky poradíme.
2) Postup výroby nože, tak jak jsi ho popsal, určitě bude fungovat, ale záleží hlavně na Tobě, jakou chceš aby měl nůž výslednou podobu. Někomu se líbí víc naleštěná kudla (1000-covka šmirgl a pulírka) a někomu jen kovaná a hrubě obroušená čepel...

LK
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 5/15/2009
Příspěvky: 1,447
Díky,
ocenuji, že se tu snažíte takovým amtérům jako sem já poradit.
Ještě bych se zeptal:
1) Proč se vůbec kalí skoro hotový nůž? Přijde mi, že už takový je dost dobrý.(možná hloupá otázka)
2) A jak popř. poznám, že jsem zakalil správně, jde to nějak poznat?
3) Ten magnet jako laickou pomůcku ale můžu použít, pokud neznám typ oceli, nebo se mýlím?

Díky.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 4/27/2005
Příspěvky: 885
LukKuc napsal:

1) Proč se vůbec kalí skoro hotový nůž? Přijde mi, že už takový je dost dobrý.
2) A jak popř. poznám, že jsem zakalil správně, jde to nějak poznat?
3) Ten magnet jako laickou pomůcku ale můžu použít, pokud neznám typ oceli, nebo se mýlím?


ad 1) Zjednodušeně: Teprve zakalením a popuštěním získá ocel požadované vlastnosti - tvrdost a pružnost. Nůž z nezakalené oceli by neměl odolné ostří.

ad 3) Ano, ale jen u "jednodužších" ocelí, čím má ocel víc legovacích prvků, tím míň je to přesné.

Určitě jsou tady zkušenější nožíři, než já a poradí Ti důkladněji.
Uživatelé v tomto tématu
Guest

Přechod na fórum
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete editovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete vytvořit anketu v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v průzkumech v tomto fóru.

RSS - hlavní fórum : RSS

  
Reklama
Terms Of Use | Privacy Statement | Copyright 2006 by Milan Pokorný | Připomínky: support@knife.cz Souhlas s nastavením osobních údajů Powered by Progris