ZAREGISTROVAT   |  PŘIHLÁSIT   |
PROHLEDAT
Fórum
Kalení + kovařina Možnosti
Posláno:

Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 9/6/2008
Příspěvky: 108
Mám listové péro ze seatu marbella.Je cca 1 metr dlouhé,síla 6mm,šířka 7 cm.Napiš na můj emajl.Happy Tak sem to byl změřit.Je to 1130*70*8 mm.
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 10/5/2005
Příspěvky: 6,603
v podstatě stejná jako pérovina je nástrojovka 19 452.Zkusím ti mrknout na šroťáku po nějakým péru.Rozbušíš i cca35mm kulatinu?Mám slíbený vinutý pero z vagónu.
Neposílejte mi prosím PM,ale mejly.Na PM nereaguji z důvodu rozstrkané korespondence.Díky L
Posláno:
Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 11/3/2008
Příspěvky: 484
Dal bych si práci najít něco staršího, obecně amíci doporučují tak 60-70 léta, protože čím novější auto, tím víc ošizený železo (a přidané serepetičky a elektronika),.A taky Seat...no volil bych něco německého.Ale-jsou to amíci a třeba to v evropě vypadá jinak.Pochybuji.
Posláno:
Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 2/8/2008
Příspěvky: 636
Kalení ložiska pro začátečníky.
Ložisko je samo o sobě dost tvrdé. Nehoňte tedy tvrdost. Když to přeženete nůž popraská nebo bude křehký. Takže kalit naměko, nepřehřívat. olej.
Kdo to dělá jinak (já už ostatně také), ví co vše riskuje a jak toto riziko snížit. Ale naponejprv to zkuste takhle.
Posláno:
Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 11/12/2008
Příspěvky: 464
Ahoj,můžu nabídnout pera z Avie,kde vím,že se jedná o 14260,nebo později 15260.Pružnice jsou mám pocit 7mm silné a 70mm široké/musel bych změřit.mně je to celkem jedno,protáhnu pod bucharem/,slabší mám z Trabucha.
K té 19452bych byl rád,kdyby někdo napsal jak se mu s tím dělá,nevím proč,ale mám z ní pocit,že nebude mít takouvou pružoschopnost/je v ní myslím o 0.1C víc než ve 14260/
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 10/5/2005
Příspěvky: 6,603
19 452 používám poměrně často(ještě mám pár kousků 20mm kulatiny,při potřebě vetší šířky čepele ji supluje Bohlerovic K245-1.2101) a pružná je celkem značně.Co jsem z ní dělal prvního řepáka(4,5mm tloušťka,45mm šířka-vykovaný ostří-cca 420mm délka) tak toho jsem v rámci testování strčil mezi 2 cca 150mm kulatiny(chtěl to vidět kámoš co dělá ve větší strojírenské firmě) a ohnul rukojetí až na zem při tvrdosti kdy pilník jen nechával stopy na povrchu.Takže já s ní mám zkušenosti víc než dobré.Dobře a rychle se brousí ostří drží přiměřeně,jediné co tak se blbě kovářsky svařuje(je celkem nadupaná křemíkem).

Příloha / Přílohy:
14260.pdf (58kb) staženo 165 time(s).
19452.pdf (83kb) staženo 136 time(s).



Neposílejte mi prosím PM,ale mejly.Na PM nereaguji z důvodu rozstrkané korespondence.Díky L
Posláno:
Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 11/12/2008
Příspěvky: 464
Děkuji za informace,vyzkouším.
Posláno:

Pozorovatel
Skupiny: Člen
Připojený: 9/6/2008
Příspěvky: 108
manfred napsal:
Dal bych si práci najít něco staršího, obecně amíci doporučují tak 60-70 léta, protože čím novější auto, tím víc ošizený železo (a přidané serepetičky a elektronika),.A taky Seat...no volil bych něco německého.Ale-jsou to amíci a třeba to v evropě vypadá jinak.Pochybuji.

Je určitě důležité co píšou amícimrGreen Psát umíš tak určitě umíš i číst.Conan píše,že rok nic nemůže sehnat.Jen jsem nabídl co mám doma.Razz
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 8/14/2008
Příspěvky: 409
Ahoj, chtěl bych se zeptat na jednu věc (prolezl jsem celé tohle vlákno a uf, je to fuška, ale spousta zajímavých informací).
Když kalíte doma (ocel, ne pivo Laugh ) jakým způsobem tu kalenou věc (jde mi o čepelky) dáváte do kalícího média?
Želva tu psal, že to chytne za špic a co nejkolměji to dává do vody. Zatím jsem zkoušel vždy pověsit to na drát za díry v ručce, počkal jsem, až se přestane hýbat a pak rychle ponořil. Skoro vždycky se mi to uhlo na stranu.
Nepochybuji o Želvovo zkušenostech a příště to zkusím tak, jak psal on, ale chci se jen zeptat...když to šoupu ručkou napřed, trošku mi, tím, že zchladím ručku dřív než špic, zchladne zároveň i špic a než jí ponořím, budu mít zakalenou víc ručku než čepel. Nebo tohle se právě kompenzuje taky tím, že ohřeju několik desítek stupňů nad kalící teplotu a tím pádem (když ponořuju rychle), nestačí čepel schladnout pod kalící teplotu než zajede pod hladinu.
Uffff, snad jsem se vyžvejknul dobře Happy
...šak ono se to jednou povede...
Posláno:
Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 7/21/2007
Příspěvky: 199
Conane pokud budeš chtít znát odpověd tak ti zaručeně každý poradí že tak jak to dělá on tak je to spravný a dobrý.Nejlepší odpověd dostaneš na to jak správně kalit ,popouštět atd. když si zajdeš do antikvariátu a zakoupiš si knihu vydanou v 50 letech tam je to ještě srozumitelně popsaný,novější jsou už dost odborný a na začátek by toho bylo moc těch informací.Pak zkus a uvidíš jak se ti zadaří to objevování a zkoušení je na tom to nejlepší.A proč se ti to prohne protože nemáš tu čepel rovnoměrně prohřátou i když to tak muže vypadat a nebo ti část schladla a pak se to prohýbá když kalíš tak to musí jít rychle žádné zbytečné zdržování.
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 8/2/2008
Příspěvky: 385
Zdravím
Nedávno jsem se ptal na kalení ocele 12060 a ještě bych potřeboval vědět když stačí popouštět v kuchynský troubě, jak dlouho bych to tam měl nechat. Díky
Posláno:
Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 2/8/2008
Příspěvky: 636
Conan napsal:
Když kalíte doma (ocel, ne pivo Laugh ) jakým způsobem tu kalenou věc (jde mi o čepelky) dáváte do kalícího média?
Želva tu psal, že to chytne za špic a co nejkolměji to dává do vody.


No já to chytám za ručku nebo trn, beru na to kleště. co nejrychleji zaříznu do media(také co nejkolměji).
Podle potřeby to někdy v ten správný okamžik vyndám, podržím špičkou nahoru a po chvíli zase zanořím. To už je ale součást "magie".
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 10/22/2005
Příspěvky: 7,562
Conan napsal:
Ahoj, chtěl bych se zeptat na jednu věc (prolezl jsem celé tohle vlákno a uf, je to fuška, ale spousta zajímavých informací).
Když kalíte doma (ocel, ne pivo Laugh ) jakým způsobem tu kalenou věc (jde mi o čepelky) dáváte do kalícího média?
Želva tu psal, že to chytne za špic a co nejkolměji to dává do vody. Zatím jsem zkoušel vždy pověsit to na drát za díry v ručce, počkal jsem, až se přestane hýbat a pak rychle ponořil. Skoro vždycky se mi to uhlo na stranu.
Nepochybuji o Želvovo zkušenostech a příště to zkusím tak, jak psal on, ale chci se jen zeptat...když to šoupu ručkou napřed, trošku mi, tím, že zchladím ručku dřív než špic, zchladne zároveň i špic a než jí ponořím, budu mít zakalenou víc ručku než čepel. Nebo tohle se právě kompenzuje taky tím, že ohřeju několik desítek stupňů nad kalící teplotu a tím pádem (když ponořuju rychle), nestačí čepel schladnout pod kalící teplotu než zajede pod hladinu.
Uffff, snad jsem se vyžvejknul dobře Happy


zářez na trn, vázací drátek, utočit očko, silnější drát a na konci udělat hák...kleštěma vytáhneš z pece nebo výhně, nasadíš na háček a pak to šoupneš do média..je to jak olovnice,vždy přímo v ose a rovně, za celou dobu se mi neprohnula jediná čepel..finta kterou mi poradil jeden starej mazák z kalírny..kleštěma se ti to nikdy nepodaří udržet přímo v rovině, jako způsob který jsem popsal..
Už nebudu nic dokazovat ani srovnávat: mým úkolem je tvořit.....
- William Blake
Posláno:
Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 2/8/2008
Příspěvky: 636
Chytrý! to je lepší než jak to dělám já.
Posláno:

Pokročilý
Skupiny: Člen
Připojený: 8/14/2008
Příspěvky: 409
želva napsal:

zářez na trn, vázací drátek, utočit očko, silnější drát a na konci udělat hák...kleštěma vytáhneš z pece nebo výhně, nasadíš na háček a pak to šoupneš do média..je to jak olovnice,vždy přímo v ose a rovně, za celou dobu se mi neprohnula jediná čepel..finta kterou mi poradil jeden starej mazák z kalírny..kleštěma se ti to nikdy nepodaří udržet přímo v rovině, jako způsob který jsem popsal..


Nu, tak takhle to dělám. Dírou pro trubičku v ručce protáhnu drát, odělám očko, vezmu druhej drát s hákem, počkám, až se kudla přestane kývat a šópnu to tam. Vyndám to a je uhlej. Takže pakec bude asi v prohřátí. Alespoň, že to vím.
Ale je to teda alchymie, co nejmíň ve výhni, aby se neoduhličila, zas držet to tam dýl, aby se to prohřálo... :o) Nojono, holt chybama se člověk učí.

Ještě se zeptám, co říkáte na takový způsob ohřevu před kalením? Založím, nechám prohřát, pak to otočím o 90st. (takže nůž je založen ostřím vzhůru, hřbetem dolů) a pak by měla být stejná teplota na obou stranách kudly, ne? Ale zas bude jiná na hřbetě a jiná na ostří.
Prčic, asi budu muset dřevěný uhlí drtit na menší kousky, aby se to líp prohřávalo či co :o))
...šak ono se to jednou povede...
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 10/22/2005
Příspěvky: 7,562
zkus to udělat tak aby očko bylo z boku, tedy aby bylo jakoby připláclé k čepeli..důležité je dobré prohřátí jak píšeš, a taky nějaká doba ohřevu...uhlí si nadrť jemnější a snaž se čepel rozehřívat co nejpomaleji a dlouho..k prohnutí čepele může dojít i při manipulaci ve výhni,kolikrát stačí opravdu málo, někdy i jen prověšení nad dírou v uhlí..ohřev prováděj od hřbetu k ostří a ve finále si ztlum plamen aby barva byla stejnoměrná..vše samozřejmě v co možná největší tmě..

edit: uhlím neštři, nasyp ho pořádnou hromadu a rozpaluj s přiškrceným vzduchem..vytvoří to pořádný žhavý a nehoří tak rychle..pro větší nárůst teploty můžeš kropit uhlí po stranách vodou..
Už nebudu nic dokazovat ani srovnávat: mým úkolem je tvořit.....
- William Blake
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 10/5/2005
Příspěvky: 6,603
Ale kdepak na menší kousky nebo nechávat to stacionárně ohřívat.Jak zajistíš že uhlí má na všech místech ve výhni stejnou teplotu?Normálně to bafni do kleští na kulatinu tak abys měl čepel ostřím nahoru-prohříváš od nejtlustších částí.Máš tam prostor jak ohřev řídit-pootočením zápěstí na levý nebo pravý bok čepele případně na ostří přehmátnutím a přetočením zápěstí jako bys koukal do dlaně.Rovnoměrnou teplotu zajišťuješ pohybováním tam a zpět(rukojeť hrot) v uhlí.Až se dostaneš stupeň pod barvu zasyp to novým uhlím a nech doběhnout na akurátní barvu.A pak šup s tím do oleje nebo vody(prostě do příslušného kalícího média)hrotem dolů mírně po ostří.Žádný boční pohyby pro rychlejší zchlazení s kudlem v lázni jak mi radili někteří profíci z kalírny.Pro rychlejší chlazení jsou buď rychlejší oleje,voda nebo kalící polymery.Wink
Neposílejte mi prosím PM,ale mejly.Na PM nereaguji z důvodu rozstrkané korespondence.Díky L
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 10/22/2005
Příspěvky: 7,562
nebo takHappy každej má jiný fígle..když je to velká čepel, tak je to lepší jak píše Ládes...však už to nějak vykoumášHappy Wink

edit: rovnoměrnou teplotu si zajistím pomalým rozpalováním dřevěného uhlí, téměř zaškrcenej vzduch.. stejně jako když griluješ,taky tím že je uhlí drobné a nejsou v něm mezery, je ho velká halda a pro kontrolu teploty uvnitř misky kropím kraje..trvá to dýl ale já nikam nepospíchám..ze zadní části ledvin si dám šamotovou cihlu,mám vysoké ledviny takže se mi to možná lépe dělá, žhavý musí bejt až ke kraji,pak teprve vkládám čepel..
Už nebudu nic dokazovat ani srovnávat: mým úkolem je tvořit.....
- William Blake
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 10/5/2005
Příspěvky: 6,603
Jo jo párkrát se mi stalo že jsem při ohřevu na kalící teplotu už žhavou tedy plasticky tvárnou čepelí bodnul do rantlu žároviště výhně a při kropení uhlí bacha abys nekropil horký litinový ledviny....Cool
Neposílejte mi prosím PM,ale mejly.Na PM nereaguji z důvodu rozstrkané korespondence.Díky L
Posláno:

Štamgast
Skupiny: Člen
Připojený: 10/22/2005
Příspěvky: 7,562
Laugh proč ne? maj takovou hmotu že jen zasyčí, neleju tam celej kýblHappy tento vědomostní závod kdo je chytřejší končím..nemám rád když je ze mne dělána jitrnice, jen proto že mám odlišný pohled na věc a jiné zkušenosti..svojí metodiku která mi kupodivu funguje jsem popsal..je na Conanovi aby si mohl rozličné způsoby vyzkoušetHappy Howgh
Už nebudu nic dokazovat ani srovnávat: mým úkolem je tvořit.....
- William Blake
Uživatelé v tomto tématu
Guest

Přechod na fórum
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete editovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete vytvořit anketu v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v průzkumech v tomto fóru.

RSS - hlavní fórum : RSS

  
Reklama
Terms Of Use | Privacy Statement | Copyright 2006 by Milan Pokorný | Připomínky: support@knife.cz Souhlas s nastavením osobních údajů Powered by Progris